Teleudbyders markedsføring af "fødselsdagsgave" betinget af samtykke til markedsføring var vildledende
Dato
9. oktober 2018
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
En teleudbyder tilbød kunder en ”fødselsdagsgave” i form af fri adgang til en streamingtjeneste i 3 måneder via e-mail. For at aktivere gaven skulle kunderne give samtykke til at modtage markedsføringsmateriale fra teleudbyderen via e-mail, SMS, brev og telefon.
Forbrugerombudsmandens vurdering
Forbrugerombudsmanden vurderede, at det er vildledende at markedsføre en ydelse som vederlagsfri, hvis udnyttelsen af gaven er betinget af, at kunderne giver en modydelse, der har en økonomisk værdi. Forbrugerombudsmanden anser et samtykke til at modtage markedsføring via telefoniske og elektroniske henvendelser for at have en økonomisk værdi.
- Teleudbyderens markedsføring af ”fødselsdagsgaven” var derfor vildledende.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at teleudbyderens markedsføring af en ”fødselsdagsgave” var vildledende i strid med Markedsføringsloven § 5, jf. Markedsføringsloven § 8. Forbrugerombudsmanden afsluttede sagen med at indskærpe reglerne over for teleudbyderen.
Lignende afgørelser