Billetportals brug af Markedsføringslovens § 10, stk. 2 ved markedsføring af samarbejdspartneres events
Dato
23. april 2019
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
En billetportal solgte billetter til events online på vegne af samarbejdspartnere, hvor kunden betalte til billetportalen, men arrangøren var kundens aftalepart.
Markedsføringspraksis
- Som del af betalingsprocessen var der en tekst om, at kunden ville modtage "informations- og servicemails om lignende events", hvis kunden ikke aktivt afkrydsede en boks.
- Billetportalen argumenterede for, at de sendte disse mails i henhold til undtagelsen i Markedsføringsloven § 10, stk. 2, der tillader markedsføring af egne tilsvarende produkter til eksisterende kunder uden samtykke, under visse betingelser.
Forbrugerombudsmandens vurdering
Forbrugerombudsmanden vurderede, at billetportalen ikke lovligt kunne anvende denne undtagelse, da eventene ikke var billetportalens egne produkter. Aftaleparten i forhold til eventen er arrangøren, ikke billetportalen.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden konkluderede, at billetportalen ikke lovligt kunne anvende undtagelsen i Markedsføringsloven § 10, stk. 2 til at sende mails om samarbejdspartneres events. Begrundelsen var, at billetportalen ikke kunne anse disse events som sine egne tilsvarende produkter, da aftaleparten for kunden er eventarrangøren og ikke billetportalen.
Forbrugerombudsmanden afsluttede sagen med at indskærpe reglerne over for billetportalen.
Lignende afgørelser