Command Palette

Search for a command to run...

Virksomhed tilsidesatte Robinsonlisten og ignorerede afmeldinger: Indskærpelse af markedsføringsregler

Dato

7. august 2019

Afgørelsestype

Indhentelse af samtykkeRobinsonlistenTelefonsalg

Fuld sag

Emner

Forbrugerombudsmandens øvrige sager

En virksomhed, der solgte magasinabonnementer, kontaktede syv forbrugere, som var registreret på Robinsonlisten. Virksomheden argumenterede for, at de havde ret til at kontakte disse forbrugere, da de mente at have indhentet et samtykke fra dem.

Sagens kerne

  • Forbrugerne klagede primært over, at de gentagne gange havde bedt virksomheden om ikke at kontakte dem igen, men at disse anmodninger ikke var blevet respekteret.

Forbrugerombudsmandens vurdering

  • Virksomheden fremlagde ikke tilstrækkelig dokumentation for, at forbrugerne havde givet et gyldigt samtykke til at blive kontaktet.
  • Selv hvis et samtykke var givet, blev det betragtet som tilbagekaldt, da forbrugerne udtrykkeligt havde frabedt sig yderligere opkald.
  • Opkaldene var derfor i strid med Markedsføringsloven § 10, stk. 4.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden indskærpede reglerne over for virksomheden. Det blev understreget, at når en forbruger frabeder sig yderligere opkald, skal dette respekteres omgående. Virksomheden kan ikke kræve, at forbrugeren kontakter en bestemt e-mailadresse eller afvente en ekspeditionstid på op til 30 dage, før ønsket om at undgå yderligere opkald efterkommes.

Lignende afgørelser