Command Palette

Search for a command to run...

Virksomhed indskærpes for spam via indsigtsanmodninger og mangelfuld oplysning om kommercielt formål

Dato

29. april 2020

Afgørelsestype

Etik og almene samfundshensynIndhentelse af samtykkeSpam

Fuld sag

Emner

Indskærpelser

En virksomhed sendte på vegne af sine brugere indsigtsanmodninger til danske virksomheder i henhold til databeskyttelsesforordningen. Disse anmodninger indeholdt markedsføring af den pågældende virksomhed, hvilket førte til klager til Forbrugerombudsmanden.

Sagens omstændigheder

  • Virksomheden sendte indsigtsanmodninger indeholdende markedsføring.
  • Forbrugerombudsmanden modtog klager over denne praksis.
  • Klagerne omhandlede uanmodet markedsføring via indsigtsanmodninger.

Forbrugerombudsmandens undersøgelser

Forbrugerombudsmanden undersøgte sagen og fandt, at:

  • Virksomheden ikke kunne dokumentere samtykke til markedsføring fra modtagerne af indsigtsanmodningerne.
  • Virksomhedens kommercielle formål ikke var tydeligt angivet på hjemmesiden.
  • Informationen om svarfristen på indsigtsanmodninger var mangelfuld og potentielt vildledende.

Som følge af Forbrugerombudsmandens henvendelse ændrede virksomheden ordlyden af indsigtsanmodningen og tilrettede sin markedsføring på hjemmesiden.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden indskærpede reglerne om uanmodede henvendelser i Markedsføringsloven § 10 over for virksomheden. Afgørelsen var begrundet i, at virksomheden havde sendt indsigtsanmodninger, der indeholdt markedsføring, uden at kunne dokumentere samtykke fra modtagerne. Forbrugerombudsmanden fandt også, at virksomhedens hjemmeside ikke tydeligt nok angav det kommercielle formål, og at informationen om svarfristen på indsigtsanmodninger var mangelfuld.

Lignende afgørelser