Virksomhed indskærpes for spam via indsigtsanmodninger og mangelfuld oplysning om kommercielt formål
Dato
29. april 2020
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
En virksomhed sendte på vegne af sine brugere indsigtsanmodninger til danske virksomheder i henhold til databeskyttelsesforordningen. Disse anmodninger indeholdt markedsføring af den pågældende virksomhed, hvilket førte til klager til Forbrugerombudsmanden.
Sagens omstændigheder
- Virksomheden sendte indsigtsanmodninger indeholdende markedsføring.
- Forbrugerombudsmanden modtog klager over denne praksis.
- Klagerne omhandlede uanmodet markedsføring via indsigtsanmodninger.
Forbrugerombudsmandens undersøgelser
Forbrugerombudsmanden undersøgte sagen og fandt, at:
- Virksomheden ikke kunne dokumentere samtykke til markedsføring fra modtagerne af indsigtsanmodningerne.
- Virksomhedens kommercielle formål ikke var tydeligt angivet på hjemmesiden.
- Informationen om svarfristen på indsigtsanmodninger var mangelfuld og potentielt vildledende.
Som følge af Forbrugerombudsmandens henvendelse ændrede virksomheden ordlyden af indsigtsanmodningen og tilrettede sin markedsføring på hjemmesiden.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden indskærpede reglerne om uanmodede henvendelser i Markedsføringsloven § 10 over for virksomheden. Afgørelsen var begrundet i, at virksomheden havde sendt indsigtsanmodninger, der indeholdt markedsføring, uden at kunne dokumentere samtykke fra modtagerne. Forbrugerombudsmanden fandt også, at virksomhedens hjemmeside ikke tydeligt nok angav det kommercielle formål, og at informationen om svarfristen på indsigtsanmodninger var mangelfuld.
Lignende afgørelser