Command Palette

Search for a command to run...

Tydeliggørelse af reklamebudskaber i annoncetillæg

Dato

11. juli 2014

Fuld sag

Emner

Indskærpelser

Et rejsemagasin, der blev distribueret sammen med en landsdækkende avis, tilbød annoncører at bestille redaktionelle artikler om deres virksomhed.

Forbrugerombudsmandens indledende henvendelse

  • Forbrugerombudsmanden kontaktede magasinet og henviste til Markedsføringsloven § 4, der kræver, at reklamer klart skal fremstå som reklamer.

Magasinets ændringer

  • Magasinet oplyste, at de allerede havde ændret udformningen, så forsiden nu angav, at der var tale om et annoncetillæg.
  • Sider med redaktionelle omtaler, der var betalt for, blev markeret som "profilannoncer".

Forbrugerombudsmandens opfølgning

  • Forbrugerombudsmanden anmodede om at få tilsendt magasinet.
  • Forbrugerombudsmanden meddelte herefter, at ordet "annoncetillæg" skulle fremstå med større skrift.
  • Betegnelsen "profilannonce" skulle ændres til "annonce" og ligeledes fremstå med større og tydeligere skrift.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden vurderede, at brugen af ordet "annoncetillæg" skulle tydeliggøres med større skriftstørrelse for at sikre, at forbrugerne klart kunne identificere, at der var tale om reklame. Ligeledes skulle betegnelsen "profilannonce" ændres til "annonce" og fremstå med en større og mere tydelig skriftfarve. Dette var for at overholde kravet i Markedsføringsloven § 4 om, at reklamer skal fremstå tydeligt som reklamer.

Lignende afgørelser