Avis' markedsføring af restauranter vurderet i overensstemmelse med kravet om reklameidentifikation
Dato
10. december 2014
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
En avis indgik en samarbejdsaftale med tre virksomheder, der formidlede kontakt mellem restauranter og deres gæster. Avisen fremhævede tre restauranter på sin hjemmeside, hvor det var muligt at bestille bord via en rød knap. Under knappen stod teksten: ”I samarbejde med [navnet på samarbejdspartneren]” i en lille skriftstørrelse og lysegrå nuance. Avisen modtog betaling for hver bestilling.
Problemstilling
Spørgsmålet var, om det var tilstrækkeligt tydeligt, at der var tale om reklame, jf. Markedsføringsloven § 4.
Avisens ændringer
Inden Forbrugerombudsmandens henvendelse ændrede avisen sin markedsføring. De tilføjede teksten: ”Partnerskab med [navnet på samarbejdspartneren]” i de røde knapper. Derudover indsatte de en tekst under knapperne, der tydeligt angav, at avisen modtog betaling, at der ikke var tale om en redaktionel vurdering, og at anmeldelserne var uafhængige af servicen.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at avisens markedsføring efter ændringerne var tilstrækkelig tydelig omkring, at der var tale om reklame. Derfor var der ikke tale om skjult reklame i strid med Markedsføringsloven § 4. Forbrugerombudsmanden afsluttede herefter sagen uden yderligere tiltag.
Lignende afgørelser