Command Palette

Search for a command to run...

Avis' markedsføring af restauranter vurderet i overensstemmelse med kravet om reklameidentifikation

Dato

10. december 2014

Fuld sag

Emner

Forbrugerombudsmandens øvrige sager

En avis indgik en samarbejdsaftale med tre virksomheder, der formidlede kontakt mellem restauranter og deres gæster. Avisen fremhævede tre restauranter på sin hjemmeside, hvor det var muligt at bestille bord via en rød knap. Under knappen stod teksten: ”I samarbejde med [navnet på samarbejdspartneren]” i en lille skriftstørrelse og lysegrå nuance. Avisen modtog betaling for hver bestilling.

Problemstilling

Spørgsmålet var, om det var tilstrækkeligt tydeligt, at der var tale om reklame, jf. Markedsføringsloven § 4.

Avisens ændringer

Inden Forbrugerombudsmandens henvendelse ændrede avisen sin markedsføring. De tilføjede teksten: ”Partnerskab med [navnet på samarbejdspartneren]” i de røde knapper. Derudover indsatte de en tekst under knapperne, der tydeligt angav, at avisen modtog betaling, at der ikke var tale om en redaktionel vurdering, og at anmeldelserne var uafhængige af servicen.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden vurderede, at avisens markedsføring efter ændringerne var tilstrækkelig tydelig omkring, at der var tale om reklame. Derfor var der ikke tale om skjult reklame i strid med Markedsføringsloven § 4. Forbrugerombudsmanden afsluttede herefter sagen uden yderligere tiltag.

Lignende afgørelser