Command Palette

Search for a command to run...

Mangelfuld reklameidentifikation og brug af social frygt i markedsføring rettet mod unge

Dato

20. november 2015

Fuld sag

Emner

Indskærpelser

Sagen omhandler et ungdomsmagasins artikelserie om kærlighed og sex, hvor en af artiklerne indeholdt en positiv omtale af et hygiejnebind. Artiklen var en annonce, hvilket var angivet med teksten "Skrevet af: ANNONCE" under billeder og overskrifter.

Sagens omstændigheder:

  • Ungdomsmagasinet udgav en artikelserie med et ungdomspanel, der udtalte sig om emner inden for kærlighed og sex.
  • En af artiklerne indeholdt en positiv omtale af et hygiejnebind og en opfordring til unge kvinder om at bruge produktet.
  • Annoncen var et resultat af et samarbejde mellem magasinet og producenten af hygiejnebind.
  • Annoncen adskilte sig fra de øvrige artikler ved angivelsen "Skrevet af: ANNONCE".

Forbrugerombudsmandens undersøgelser:

  • Forbrugerombudsmanden vurderede, at placeringen af ordet "annonce" ikke var tilstrækkelig til at identificere artiklen som en reklame, jf. Markedsføringsloven § 4, jf. Markedsføringsloven § 8.
  • Det faktum, at der var indsat en reklamevideo i bunden af annoncen, udgjorde ikke en tilstrækkelig identifikation.
  • Forbrugerombudsmanden fandt, at det ikke var tilstrækkeligt, at annoncen på Facebook var markeret med ordet "annonce", da annoncen kunne tilgås fra andre steder.
  • Forbrugerombudsmanden kritiserede ligeledes parterne for at anvende social frygt og usikkerhed som markedsføringsmiddel i strid med god markedsføringsskik, jf. Markedsføringsloven § 1.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden afsluttede sagen med en indskærpelse af reglerne over for ungdomsmagasinet og producenten af hygiejnebind. Forbrugerombudsmanden fandt, at markeringen af annoncen som "annonce" under billeder og overskrifter ikke opfyldte tydelighedskravet i Markedsføringsloven § 4, jf. Markedsføringsloven § 8, da fokus rettes mod overskriften og billederne. Det blev ligeledes kritiseret, at parterne anvendte social frygt og usikkerhed som markedsføringsmiddel i strid med god markedsføringsskik, jf. Markedsføringsloven § 1.

Lignende afgørelser