Flyselskaber skal oplyse totalpris inklusive alle gebyrer fra start i online bestillingsforløb
Dato
27. oktober 2006
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Forbrugerombudsmanden har modtaget en klage over, at et flyselskab ikke tydeligt viste den samlede pris for en flyrejse inklusive alle gebyrer og afgifter i det første skærmbillede på deres hjemmeside. Da dette viste sig at være et generelt problem i branchen, har Forbrugerombudsmanden udsendt et brev til flyselskaberne for at præcisere reglerne i Markedsføringsloven § 13 om prisoplysning.
Markedsføringslovens krav
- Ifølge Markedsføringsloven § 13 skal den samlede pris for en tjenesteydelse, inklusive alle gebyrer, omkostninger, moms og afgifter, oplyses tydeligt ved elektronisk udbud med mulighed for bestilling.
- Formålet er at sikre, at forbrugerne får korrekte, klare og gennemsigtige prisoplysninger, så de kan sammenligne priser effektivt.
- Det er ikke tilstrækkeligt at oplyse totalprisen senere i bestillingsforløbet.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden indskærper, at flyselskaber skal oplyse den samlede pris inklusive alle gebyrer, omkostninger, moms og andre afgifter, første gang prisen for en flybillet oplyses, jf. Markedsføringsloven § 13, stk. 2. Det er ikke tilstrækkeligt at oplyse totalprisen senere i bestillingsforløbet. Forbrugerombudsmanden vil overveje at melde virksomheder til politiet, hvis de ikke overholder dette krav, da overtrædelse af Markedsføringsloven § 13, stk. 1-4 kan straffes med bøde, jf. Markedsføringsloven § 30, stk. 3.
Lignende afgørelser