Command Palette

Search for a command to run...

Flyselskab ændrer prisvisning på hjemmeside efter indskærpelse fra Forbrugerombudsmanden

Dato

14. oktober 2011

Afgørelsestype

Priser og besparelsesudsagn

Fuld sag

Emner

Forhåndsbeskeder

Sagen omhandler et flyselskabs prisoplysninger på sin hjemmeside. Forbrugerombudsmanden har tidligere indskærpet prisoplysningsreglerne over for flyselskaberne.

Baggrund

  • Flyselskabet viste oprindeligt priser eksklusive skatter og afgifter i det felt, hvor forbrugerne kunne vælge mellem forskellige afgange.
  • Den samlede pris inklusive skatter, afgifter og et salgstillæg blev oplyst i højre side af skærmbilledet.

Forbrugerombudsmandens indgriben

  • Forbrugerombudsmanden har meddelt flyselskabet, at han er tilfreds med den nye udformning af hjemmesiden, hvor priserne, der præsenteres for forbrugeren i det felt på bestillingssiden, hvor der kan vælges mellem flere mulige afgange, vil være inklusive skatter og afgifter.
  • Totalprisen, der er summen af ud- og hjemrejsebilletterne samt et salgstillæg, oplyses i højre side af skærmbilledet.

Relevant lovgivning

  • Efter Markedsføringsloven § 13 skal en erhvervsdrivende ved elektronisk udbud af tjenesteydelser med mulighed for bestilling oplyse den samlede pris for ydelsen, inklusive alle gebyrer, omkostninger, moms og alle andre afgifter.
  • Forbrugerombudsmanden afgiver ifølge Markedsføringsloven § 25, stk. 1, på begæring udtalelse om sit syn på lovligheden af påtænkte markedsføringsforanstaltninger, medmindre en stillingtagen giver anledning til særlig tvivl, eller der i øvrigt foreligger særlige omstændigheder.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden har taget flyselskabets tilsagn om ændring af hjemmesiden til efterretning. Fremover vil de priser, der præsenteres for forbrugeren i det felt på bestillingssiden, hvor der kan vælges mellem flere mulige afgange, være inklusive skatter og afgifter, mens totalprisen, der er summen af ud- og hjemrejsebilletterne samt et salgstillæg, oplyses i højre side af skærmbilledet. Forbrugerombudsmanden har i en forhåndsbesked til flyselskabet meddelt, at han er tilfreds med den nye udformning af hjemmesiden.

Lignende afgørelser