Energiselskab indskærpes for vildledende markedsføring via telefonsalg og hjemmeside samt ulovligt gebyr
Dato
7. april 2016
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Et energiselskab er blevet undersøgt af Forbrugerombudsmanden for vildledende markedsføring via telefonsalg og på sin hjemmeside.
Sagens omstændigheder:
- Selskabets telefonsælgere gav forkerte oplysninger om aftalepartner og potentielle besparelser.
- Der blev givet et fejlagtigt indtryk af samarbejde med forbrugernes nuværende energiselskab.
- Hjemmesiden indeholdt vildledende oplysninger om "ingen abonnement", selvom der blev opkrævet en handelsomkostning på 29 kr. pr. måned.
- En besparelsesberegner på hjemmesiden anvendte et urealistisk højt standardforbrug (5.000 kWh/år), hvilket gav et misvisende billede af potentielle besparelser.
- Selskabet opkrævede et gebyr på 375 kr. for opsigelse ved manglende betaling.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden fandt, at energiselskabets telefonsalg og brugen af vildledende udsagn på hjemmesiden var i strid med Markedsføringsloven § 3, stk. 1. Forbrugerombudsmanden indskærpede derfor reglerne over for selskabet.
Forbrugerombudsmanden vurderede, at selskabets gebyr på 375 kr. for opsigelse som følge af manglende betaling var i strid med renteloven og god markedsføringsskik efter Markedsføringsloven § 1, da renteloven udtømmende regulerer, hvad en virksomhed kan opkræve ved betalingsmisligholdelse.
Selskabet slettede de vildledende oplysninger på sin hjemmeside efter Forbrugerombudsmandens henvendelse.
Lignende afgørelser