Vildledende prismarkedsføring under Black Friday-kampagner
Dato
6. oktober 2017
Afgørelsestype
Priser og besparelsesudsagn
Fuld sag
Emner
Indskærpelser
Tre store butikskæder blev undersøgt for vildledende prismarkedsføring i forbindelse med Black Friday 2016.
Sagens omstændigheder
- En sengeudstyrsforretning reklamerede med 50% rabat på en hovedpude og en dyne, men varerne havde været til salg til de tilbudte priser det meste af tiden op til Black Friday.
- Et byggemarked tilbød 20% rabat på døre, men prisen var sat op kort før Black Friday, og døren havde været billigere i ugerne op til.
- En hårde hvidevarer-kæde reklamerede med 20% rabat på en vaskemaskine, men vaskemaskinen var dyrere på Black Friday end i de forudgående 42 dage (bortset fra 5 dage umiddelbart inden kampagnen).
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Forbrugerombudsmanden bemærkede, at ifølge retningslinjerne for prismarkedsføring skal den pris, der sammenlignes med, have været gældende i en længere periode (6 uger) umiddelbart inden tilbuddet.
- Da varerne kun sjældent var solgt til de oplyste normalpriser, udgjorde normalpriserne ikke et reelt og retvisende sammenligningsgrundlag for de Black Friday-besparelser, der blev reklameret med.
- Forbrugerombudsmanden henviste til, at en sammenligning med en normalpris kan være vildledende, hvis en vare meget ofte er nedsat i pris, så den ikke kan siges at have en reel normalpris.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden fandt, at de oplyste normalpriser ikke var reelle, og at markedsføringen derfor var vildledende, jf. den dagældende markedsføringslovs Markedsføringsloven § 3, stk. 1 og den gældende Markedsføringsloven § 5, sammenholdt med Markedsføringsloven § 8. Forbrugerombudsmanden indskærpede derfor, at en prismarkedsføring ud fra en konkret helhedsvurdering skal være retvisende.
Lignende afgørelser