Command Palette

Search for a command to run...

Vildledende markedsføring med forlængede rabatperioder

Dato

14. februar 2019

Afgørelsestype

Priser og besparelsesudsagn

Fuld sag

Emner

Bødevedtagelse udenretlig

En virksomhed, der solgte vinduer og døre, markedsførte på sin hjemmeside tidsbegrænsede rabatter på hele varesortimentet. Disse rabatperioder blev dog løbende forlænget.

Markedsføringspraksis

  • Virksomheden annoncerede rabatter med en kort udløbsdato.
  • Rabatperioden blev gentagne gange forlænget.
  • Forbrugerombudsmanden vurderede, at rabatterne reelt var normalpriser.

Forbrugerombudsmandens undersøgelser

  • Forbrugerombudsmanden fandt, at markedsføringen var vildledende.
  • Markedsføringen stred mod Markedsføringsloven § 5, stk. 1, der forbyder vildledende oplysninger, som kan påvirke forbrugernes købsbeslutning.
  • Markedsføringen var også i strid med punkt 7 i bilag 1 til markedsføringsloven, der omhandler vildledende handelspraksis ved at angive, at et produkt kun er tilgængeligt i en begrænset periode for at fremkalde en umiddelbar afgørelse.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden vurderede, at virksomhedens markedsføring af tidsbegrænsede rabatter, der løbende blev forlænget, var vildledende og i strid med Markedsføringsloven § 5, stk. 1 sammenholdt med Markedsføringsloven § 8 og punkt 7 i bilag 1 til markedsføringsloven. Forbrugerombudsmanden lagde ved udmålingen af bøden vægt på, at markedsføringen var foregået over en længere periode på internettet, og at tilbuddet vedrørte et dyrt produkt.

Lignende afgørelser