Rejseselskaber ændrer praksis efter kritik fra Forbrugerombudsmanden om forhåndsafkrydsede tillægsydelser
Dato
20. februar 2008
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
Sagen omhandler en række rejseselskabers brug af forhåndsafkrydsede tillægsydelser på deres hjemmesider.
Sagens omstændigheder
- Når en forbruger bestilte en rejse via de pågældende selskabers hjemmesider, var en række tillægsydelser automatisk valgt på forhånd.
- Disse tillægsydelser inkluderede blandt andet årsrejseforsikring, årsafbestillingsforsikring, flymad tur/retur samt transport fra lufthavnen tur/retur.
- Dette betød, at forbrugerne risikerede at betale for ydelser, de ikke ønskede, da de aktivt skulle fravælge disse tilvalg.
Forbrugerombudsmandens involvering
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at denne praksis var i strid med Markedsføringsloven § 1 om god skik.
- Forbrugerombudsmanden kontaktede selskaberne og gjorde dem opmærksomme på sin vurdering.
- Selskaberne valgte efterfølgende at fjerne de forhåndsafkrydsede tilvalg.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at de pågældende selskabers praksis med forhåndsafkrydsede tillægsydelser var i strid med Markedsføringsloven § 1 om god skik. Som følge af Forbrugerombudsmandens henvendelse har selskaberne efterfølgende fjernet de automatiske tilvalg.
Lignende afgørelser