Fagforenings automatiske tilmelding til forsikring udgjorde negativ aftalebinding
Dato
29. august 2013
Afgørelsestype
Fuld sag
Lovreferencer
Sagen omhandler en fagforenings praksis med automatisk at tilmelde nye medlemmer til en fritidsulykkesforsikring.
Sagens omstændigheder
- Nye medlemmer blev automatisk tilmeldt en fritidsulykkesforsikring.
- Medlemmerne skulle aktivt fravælge forsikringen for ikke at være tilmeldt.
- Fagforeningen fremsendte automatisk opkrævninger for forsikringen.
- Ved manglende betaling af første opkrævning blev der fremsendt yderligere opkrævninger.
- Først efter flere ubetalte opkrævninger blev medlemmerne meldt ud af forsikringsordningen.
Forbrugerombudsmandens undersøgelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at denne praksis udgjorde negativ aftalebinding, hvilket er i strid med Markedsføringsloven § 1. Forbrugerombudsmanden fandt det utilstrækkeligt, at medlemmerne blot kunne undlade at betale opkrævningerne, da de kunne være i tvivl om, hvorvidt de var forpligtede til at være omfattet af forsikringen som følge af deres medlemskab af fagforeningen.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at fagforeningens praksis med automatisk tilmelding til en fritidsulykkesforsikring og efterfølgende fremsendelse af opkrævninger, udgjorde negativ aftalebinding i strid med Markedsføringsloven § 1. Fagforeningen blev pålagt at ændre sin praksis, således at tilmelding til forsikringen krævede et aktivt tilvalg fra medlemmernes side. Det blev ligeledes pålagt fagforeningen, at opkrævninger tydeligt skulle fremhæve, at der var tale om et tilbud, som medlemmerne ikke var forpligtede til at acceptere, og at der maksimalt måtte fremsendes én opkrævning. Fagforeningen accepterede at følge Forbrugerombudsmandens anvisninger.
Lignende afgørelser