Forbrugerombudsmandens praksisændring vedrørende betalingsfrister og god markedsføringsskik
Dato
5. juli 2017
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
Forbrugerombudsmanden behandlede en klage vedrørende en virksomheds praksis med ikke at have et månedsskifte mellem regningens udstedelse og betalingsfristen.
Baggrund
- Klagen henviste til en tidligere afgørelse fra 1995, hvor Forbrugerombudsmanden anså en sådan praksis for at være i strid med god markedsføringsskik.
Forbrugerombudsmandens vurdering (ændret praksis)
- Forbrugerombudsmanden besluttede at ændre sin praksis på grund af udviklingen inden for betalingsområdet.
- Tidligere var det vigtigt, at forbrugerne kunne foretage samlede betalinger på posthuset.
- I dag har forbrugerne adgang til forskellige betalingsordninger, og muligheden for at betale på posthuset er ophørt.
Konsekvens
- Forbrugerombudsmanden orienterede virksomheden om praksisændringen og afsluttede sagen.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden ændrede sin praksis og fastslog, at det ikke længere er et krav, at der er et månedsskifte mellem regningens udstedelse og regningens betalingsfrist.
Forbrugerombudsmanden begrundede ændringen med:
- Udviklingen på betalingsområdet, hvor forbrugerne nu har flere muligheder for at betale regninger hjemmefra via forskellige betalingsordninger.
- At det fra 1. januar 2018 ikke længere er muligt for forbrugerne at betale regninger på posthuset.
Forbrugerombudsmanden vurderede, at det ikke er i strid med Markedsføringsloven § 1 om god skik, at en virksomhed ikke har et månedsskifte mellem regningernes udstedelse og regningernes betalingsfrist.
Sagen blev herefter afsluttet.
Lignende afgørelser