Kommunes kvalitetsstandarder for hjemmehjælp udgør ikke markedsføring
Dato
25. juni 2008
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
En borger klagede over vildledning i henhold til Markedsføringsloven § 3, idet vedkommende mente, at en kommunes kvalitetsstandarder for personlig og praktisk hjælp efter servicelovens Serviceloven § 83 var vildledende. Klagen drejede sig specifikt om formuleringen "hygiejnemæssig forsvarlig renholdelse", som klageren ikke mente, kommunen kunne dokumentere rigtigheden af.
Sagens omstændigheder:
- Klager modtog hjemmehjælp i form af knapt halvanden times hjælp hver 14. dag.
- Kommunen havde en frit valgs-ordning for hjemmehjælp.
- Klager mente, at formuleringen "hygiejnemæssig forsvarlig renholdelse" i kommunens kvalitetsstandarder var vildledende.
Forbrugerombudsmandens undersøgelse:
- Forbrugerombudsmanden bemærkede, at angivelsen "hygiejnemæssig forsvarlig renholdelse" var fremsat i relation til en ydelse, der blev tildelt på baggrund af et retskrav efter serviceloven.
- Kvalitetsstandarderne indeholdt offentligt fastsatte krav til ydelsen, herunder specifikationer for rengøringsopgaver.
- Forbrugerombudsmanden henviste til betænkning nr. 1457/2005, p. 132, der ligger til grund for den nuværende markedsføringslov, hvoraf det fremgår, at information om offentligt fastsatte krav til ydelser ikke er markedsføring i lovens forstand.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden fandt, at kommunens kvalitetsstandarder for hjemmehjælp, herunder angivelsen "hygiejnemæssig forsvarlig renholdelse", ikke udgjorde markedsføring i henhold til Markedsføringsloven § 3. Begrundelsen var, at disse standarder var offentligt fastsatte krav til ydelser, som kommunen var forpligtet til at levere efter serviceloven. Forbrugerombudsmanden præciserede, at markedsføringsloven først ville finde anvendelse i relation til selve udbuddet af ydelser, eksempelvis informationsmateriale, der havde til formål at få modtagere af hjemmehjælp til at vælge en bestemt leverandør. Da der ikke var tale om en markedsretlig problemstilling, henviste Forbrugerombudsmanden klageren til det relevante klagesystem inden for socialretten.
Lignende afgørelser