Command Palette

Search for a command to run...

Vildledende standardanmeldelser: Forbrugerombudsmanden indskærper forbud mod vildledning

Dato

15. februar 2021

Afgørelsestype

Brugeranmeldelser

Fuld sag

Emner

Indskærpelser

Sagen omhandler en klage over en anmeldelsesplatform, der tildelte en ”standard-anmeldelse” på tre ”hjerter” til virksomheder, der endnu ikke havde modtaget nogen anmeldelser. Klagen fremhævede, at denne ”standard-anmeldelse” fremgik på Google Business, selvom virksomhederne på andre platforme havde bedre anmeldelser.

Sagens baggrund

  • En forbruger klagede over, at anmeldelsesplatformen gav et misvisende indtryk af virksomheders omdømme ved at tildele en standardanmeldelse.
  • Forbrugerombudsmanden vurderede, at denne praksis kunne vildlede gennemsnitsforbrugeren, jf. Markedsføringsloven § 5, stk. 1.

Forbrugerombudsmandens undersøgelse

  • Forbrugerombudsmanden undersøgte sagen og vurderede, at tildelingen af en ”standard-anmeldelse” kunne give et forkert indtryk af virksomheden.
  • Dette kunne påvirke de forbrugere, der så ”standard-anmeldelsen”, og skade konkurrencen på markedet.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden har indskærpet forbuddet mod vildledning over for virksomheden bag anmeldelsesplatformen. Afgørelsen er truffet på baggrund af, at Forbrugerombudsmanden vurderede, at tildeling af en ”standard-anmeldelse”, som fx 3 hjerter, til virksomheder, der ikke havde modtaget nogen anmeldelser, var vildledende. Dette skyldtes, at en ”standard-anmeldelse” kunne give et forkert indtryk af virksomheden og dermed påvirke forbrugernes beslutninger samt skade konkurrencen.

Lignende afgørelser