Optikerkædes markedsføring af fordelskort med "hemmelige rabatter" vurderet af Forbrugerombudsmanden
Dato
21. april 2004
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
I slutningen af 1997 modtog Forbrugerombudsmanden en henvendelse vedrørende en optikerkædes markedsføring af et fordelskort med "hemmelige rabatter", der tilsyneladende kun var tilgængelige for kædens faste kunder.
Forbrugerombudsmandens vurdering
Forbrugerombudsmanden vurderede følgende:
- At rabatter til en afgrænset gruppe (f.eks. faste kunder) skal oplyses ved tydelig skiltning ved indgangen til forretningen, jf. Prismærkningsloven § 1, stk. 2. Skiltningen skal angive, hvilke grupper der modtager rabat, samt rabattens størrelse. Forretningen skal efter anmodning kunne forevise en liste over de varer, der er omfattet af rabatten.
- At markedsføring af rabatter som "hemmelige tilbud" til faste kunder, mens rabatterne reelt er tilgængelige for alle, kan udgøre vildledende reklame efter Markedsføringsloven § 3, stk. 1.
- At fordelskort, der udleveres forud for køb, er i strid med Markedsføringsloven § 10, der forbyder rabat eller anden ydelse ved brug af mærker, kuponer eller lignende, der er stillet til rådighed af erhvervsdrivende forud for køb.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden fandt ikke anledning til at gribe ind over for optikerkæden i den konkrete situation, da markedsføringskampagnen foregik over en afgrænset periode, og udtalelsen forelå i slutningen af denne periode. Forbrugerombudsmanden gjorde dog opmærksom på, at han forventede, at optikerkæden fremover ville afstå fra at anvende denne form for markedsføring.
Forbrugerombudsmanden udtalte, at rabatordninger til en afgrænset gruppe er omfattet af kravet om tydelig skiltning jf. Prismærkningsloven § 1, stk. 2. Skiltningen skal angive hvilke grupper der modtager rabat samt størrelsen af rabatten. Forretningen skal kunne forevise en liste over hvilke varer der er omfattet af rabatten.
Det blev ligeledes udtalt, at rabatter der reelt er tilgængelige for alle kunder, men markedsføres som "hemmelige tilbud" til faste kunder, kan udgøre vildledende reklame i henhold til Markedsføringsloven § 3, stk. 1.
Endelig udtalte Forbrugerombudsmanden, at fordelskort der udleveres forud for køb, er i strid med Markedsføringsloven § 10.
Lignende afgørelser