Faktura som tilbud: Forbrugerombudsmandens vurdering af it-firmas markedsføring
Dato
15. maj 2004
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Kort før jul modtog Forbrugerombudsmanden et stort antal klager fra erhvervsdrivende, der havde modtaget fakturaer fra et it-firma. Klagerne gik på, at de ikke havde bestilt den ydelse, som fakturaen dækkede, og at det kun fremgik af et følgebrev med småt, at der var tale om et tilbud.
Baggrund
- It-firmaet havde udsendt fakturaer med tilhørende giroindbetalingskort som led i en reklamekampagne.
- Mange erhvervsdrivende opfattede fakturaen som en opkrævning for en bestilt ydelse, selvom det var et tilbud.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Forbrugerombudsmanden henviste til en tidligere afgørelse fra Sø- og Handelsretten fra 1979, der omhandlede brugen af fakturaer som reklame.
- Sø- og Handelsretten fandt, at brugen af giroindbetalingskort som led i erhvervsmæssig reklamering var betinget af, at det tydeligt fremgik, at der var tale om et tilbud.
- I det konkrete tilfælde fremgik det af følgebrevet, at der var tale om et tilbud, og at man kunne ignorere fakturaen, hvis man ikke ønskede at købe produktet.
Forbrugerombudsmandens opfordring
- Forbrugerombudsmanden opfordrede it-firmaet til fremover at gøre det tydeligere, at der var tale om et uforpligtende tilbud.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden fandt ikke, at it-firmaet overtrådte markedsføringsloven i forbindelse med udsendelse af fakturaer som led i en reklamekampagne. Afgørelsen var baseret på, at det af det medfølgende brev til fakturaen fremgik, at der alene var tale om et tilbud, og at modtageren kunne ignorere fakturaen, hvis de ikke ønskede at acceptere tilbuddet. Forbrugerombudsmanden valgte dog at orientere it-firmaet om de mange klager og opfordrede dem til fremover at gøre det tydeligere, at der var tale om et uforpligtende tilbud.
Lignende afgørelser