Skoda Mobilitetsservice: Vurdering af værkstedsbinding og markedsføringsskik
Dato
19. maj 2004
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Forbrugerombudsmanden har behandlet en henvendelse fra Danmarks Automobilforhandler Forening (DAF) vedrørende Skoda mobilitetsservice. Henvendelsen er fremsendt på vegne af en autoriseret Skodaforhandler, der er medlem af DAF, og anmoder om en forhåndsbesked efter Markedsføringsloven § 18 vedrørende overensstemmelse mellem markedsføringsloven og materialet fra Pradan Auto Import.
Sagens baggrund
- Materialet omhandler folderen "Skoda livsvarig mobilitetsservice", der tilbyder Skoda-ejere bugsering m.v. i det meste af Europa ved uforudsete driftstop, forudsat at de foreskrevne eftersyn er foretaget af en autoriseret Skoda-forhandler.
- Forbrugerombudsmanden vurderer sagen i forhold til de af De Danske Bilimportører vedtagne mindstekrav for nyvognsgarantier og Markedsføringsloven om god markedsføringsskik.
- Der er også henvist til Forbrugerombudsmandens vejledning om garantiudsagn i reklamer og aftalevilkår fra juni 2003.
Problemstilling
- Forbrugerombudsmanden vurderer, om vilkåret om værkstedsbinding og anvendelse af originale reservedele alene tilgodeser Skodas interesser, som det tidligere var tilfældet i en sag om Nissans nyvognsgaranti.
- Mobilitetsservicen gælder i 24 måneder fra fabrikkens side, svarende til reklamationsretten, men efterfølgende er servicen betinget af, at serviceeftersynene er overholdt og foretaget på et autoriseret Skoda-værksted.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Selvom ordningen er i strid med principperne om at undgå værkstedsbinding, finder Forbrugerombudsmanden, at mobilitetsservicen ikke i sig selv er i strid med de vedtagne mindstekrav for nyvognsgarantier.
- Om vilkåret er urimeligt og dermed i strid med Markedsføringsloven § 1 afhænger af, om vilkåret alene tilgodeser interessen hos den, der har udformet vilkåret, og om medkontrahenten har mulighed for at fravælge dette.
- Da Forbrugerombudsmanden ikke mener, at Skodaejere har større behov for vejhjælp end ejere af andre nye biler, anses mobilitetsservicen primært for at være en markedsføringsforanstaltning, der tjener Skodas egne interesser.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden fandt, at Skoda mobilitetsserviceordningen var en markedsføringsforanstaltning, der alene tjente importørens og de tilknyttede forhandleres egne interesser. Ordningen undergravede principperne i "". Forbrugerombudsmanden vurderede derfor, at ordningen var betænkelig og udgjorde et urimeligt kontraktvilkår, hvilket var i strid med Markedsføringsloven § 1.
Lignende afgørelser