Fortrydelsesret ved fjernsalg: Spørgsmål om fysisk besiddelse og starttidspunkt for fortrydelsesfristen
Dato
13. juni 2014
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
En erhvervsorganisation har spurgt Forbrugerombudsmanden om, hvornår fortrydelsesretten begynder at løbe ved fjernsalg, jf. Forbrugeraftaleloven § 19, stk. 2, når varer leveres på forskellige måder:
Leveringsscenarier:
- Til forbrugerens postkasse
- Til garage, skur eller legehus i forbrugerens have
- Til forbrugerens arbejdsplads
- Til en pakkeautomat
- Til en butik, hvor forbrugeren kan hente varen
Organisationen ønskede også at vide, hvornår fortrydelsesfristen starter, hvis varen returneres, fordi kunden ikke henter den, og om sælgeren kan kræve dækning af udgifter til håndtering og genfremsendelse, samt hvem der skal betale returomkostningerne, hvis købet fortrydes efter returneringen.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden fastslår, at fortrydelsesfristen i forbindelse med fjernsalg begynder at løbe, når forbrugeren eller en af forbrugeren angivet tredjemand får den fysiske kontrol over varen. Dette indebærer, at sælgeren eller sælgerens repræsentant ikke længere har adgang til at råde over varen.
Konklusioner om fortrydelsesfristens start:
- Fortrydelsesfristen begynder at løbe, når varen er leveret i forbrugerens postkasse, i et skur eller lignende på forbrugerens ejendom, eller på forbrugerens arbejdsplads.
- Fortrydelsesfristen begynder først at løbe, når forbrugeren eller dennes repræsentant afhenter varen, hvis varen er placeret i en pakkeautomat eller en butik, da sælgeren eller sælgerens repræsentant fortsat har råderet over varen.
Fortrydelsesret og returnering:
- Køberen kan fortryde et køb, selvom varen ikke er kommet i fysisk besiddelse. Sælgeren er dog ikke forpligtet til at tilbagebetale købesummen, før køberen utvetydigt har meddelt, at købet fortrydes.
- Sælgeren kan kontakte køberen for at afklare, om købet fastholdes eller fortrydes. Hvis købet fastholdes, skal køberen som udgangspunkt betale for genfremsendelse, medmindre tilbagesendelsen skyldes sælgerens forhold.
- Der kan ikke kræves betaling for håndtering af varen i forbindelse med fortrydelsen, jf. Forbrugeraftaleloven § 22, der fastslår, at den erhvervsdrivende skal tilbagebetale alle modtagne beløb, inklusive leveringsomkostninger. Denne bestemmelse kan ikke fraviges til skade for forbrugeren, jf. Forbrugeraftaleloven § 33.
- Forbrugeren afholder de direkte udgifter ved returnering af varen, jf. Forbrugeraftaleloven § 24, stk. 2. Hvis varen er returneret, fordi kunden ikke har afhentet den, og kunden efterfølgende fortryder købet, kan udgifterne til tilbagesendelse fratrækkes i købesummen, forudsat at køberen er informeret herom i overensstemmelse med Forbrugeraftaleloven § 8, stk. 1, nr. 12.
Lignende afgørelser