Command Palette

Search for a command to run...

Forbrugerombudsmanden: Manglende oplysning om BetalingsService-gebyr i kreditaftale

Dato

23. maj 2006

Afgørelsestype

AftaleindgåelseGebyrer

Fuld sag

Emner

Forbrugerombudsmandens øvrige sager

En forbruger klagede over at være blevet opkrævet et gebyr på 4,31 kr. pr. betaling ved brug af BetalingsService i forbindelse med en afbetalingsaftale på en video. Gebyret fremgik ikke af de oprettede dokumenter.

Sagens omstændigheder

  • Forbrugeren havde indgået en afbetalingsaftale med en radio- og tv-forretning.
  • Forretningen opkrævede et gebyr for hver BetalingsService-transaktion.
  • Gebyret var ikke oplyst i gældsbrev eller købekontrakt.
  • Forretningen begrundede gebyret med PBS's gebyr for transaktionen.

Forbrugerombudsmandens undersøgelse

Forbrugerombudsmanden undersøgte sagen og henviste til Kreditaftaleloven § 14, jf. Kreditaftaleloven § 13, stk. 2, nr. 3, om oplysningspligt vedrørende omkostninger ved pengeoverførsel. Forbrugerombudsmanden påpegede også, at opkrævning af gebyrer kræver hjemmel i aftalen.

Resultat

Efter Forbrugerombudsmandens henvendelse indførte forretningen oplysning om gebyret i sine standardvilkår.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden fastslog, at opkrævningen af gebyrer for BetalingsService-transaktioner var i strid med Kreditaftaleloven § 14, jf. Kreditaftaleloven § 13, stk. 2, nr. 3. Ifølge Forbrugerombudsmanden skal forbrugeren have særskilt oplysning om omkostninger ved overførsel af penge, og opkrævning af gebyrer i et løbende aftaleforhold forudsætter hjemmel i aftalen. Som følge af Forbrugerombudsmandens henvendelse indførte forretningen oplysning om gebyret i sine standardvilkår.

Lignende afgørelser