Forbrugerombudsmanden: Manglende oplysning om BetalingsService-gebyr i kreditaftale
Dato
23. maj 2006
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
En forbruger klagede over at være blevet opkrævet et gebyr på 4,31 kr. pr. betaling ved brug af BetalingsService i forbindelse med en afbetalingsaftale på en video. Gebyret fremgik ikke af de oprettede dokumenter.
Sagens omstændigheder
- Forbrugeren havde indgået en afbetalingsaftale med en radio- og tv-forretning.
- Forretningen opkrævede et gebyr for hver BetalingsService-transaktion.
- Gebyret var ikke oplyst i gældsbrev eller købekontrakt.
- Forretningen begrundede gebyret med PBS's gebyr for transaktionen.
Forbrugerombudsmandens undersøgelse
Forbrugerombudsmanden undersøgte sagen og henviste til Kreditaftaleloven § 14, jf. Kreditaftaleloven § 13, stk. 2, nr. 3, om oplysningspligt vedrørende omkostninger ved pengeoverførsel. Forbrugerombudsmanden påpegede også, at opkrævning af gebyrer kræver hjemmel i aftalen.
Resultat
Efter Forbrugerombudsmandens henvendelse indførte forretningen oplysning om gebyret i sine standardvilkår.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden fastslog, at opkrævningen af gebyrer for BetalingsService-transaktioner var i strid med Kreditaftaleloven § 14, jf. Kreditaftaleloven § 13, stk. 2, nr. 3. Ifølge Forbrugerombudsmanden skal forbrugeren have særskilt oplysning om omkostninger ved overførsel af penge, og opkrævning af gebyrer i et løbende aftaleforhold forudsætter hjemmel i aftalen. Som følge af Forbrugerombudsmandens henvendelse indførte forretningen oplysning om gebyret i sine standardvilkår.
Lignende afgørelser