Sprogrejse-selskabs brug af børn og unge til vennehvervning vurderes problematisk
Dato
21. maj 2008
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Sagen omhandler et sprogrejse-selskabs brug af børn og unge som "pr-studenter" efter en sprogrejse. Disse pr-studenter skulle udføre aktiviteter som at dele brochurer ud, sætte plakater op, holde foredrag og hverve nye rejsende blandt andre børn og unge.
Markedsføringspraksis
- Som betaling for deres arbejde modtog de point, der kunne omsættes til forskellige produkter.
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at denne form for vennehvervning, hvor børn og unge opfordres til at hverve kunder blandt venner og bekendte, kunne være problematisk, da den kan udnytte deres loyalitetsfølelse.
Forbrugerombudsmandens involvering
- Forbrugerombudsmanden kontaktede selskabet og påpegede, at markedsføringsformen kunne være i strid med Markedsføringsloven § 1 om god skik og Markedsføringsloven § 8, stk. 1, da markedsføringen var rettet mod børn og unge.
- Selskabet oplyste, at de stoppede med at anvende vennehvervning i deres markedsføring, da de blev opmærksomme på problemet.
Baggrundsinformation
- Forbrugerombudsmanden blev opmærksom på sagen via en avisartikel.
- Vennehvervning defineres som en praksis, hvor virksomheder opfordrer kunder til at hverve nye kunder blandt venner og bekendte mod betaling.
- Ifølge Forbrugerombudsmandens vejledning "Børn, unge og markedsføring", må erhvervsdrivende som udgangspunkt ikke benytte børn og unge i salgs- og markedsføringsøjemed.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at sprogrejse-selskabets brug af unge som "pr-studenter" til at hverve nye kunder blandt deres venner og bekendte kunne være i strid med Markedsføringsloven § 1 om god skik og Markedsføringsloven § 8, stk. 1. Selskabet ophørte med at anvende vennehvervning i deres markedsføring, efter at Forbrugerombudsmanden havde gjort dem opmærksom på problematikken.
Lignende afgørelser