Command Palette

Search for a command to run...

Rejseselskabers brug af unge til vennehvervning af skirejser: Tilsagn om at stoppe markedsføring rettet mod børn og unge

Dato

17. december 2009

Afgørelsestype

Etik og almene samfundshensynMindreårige og aftalerOplysningspligterSkjult reklame - generelt

Fuld sag

Emner

Tilsagn

Forbrugerombudsmanden blev opmærksom på rejseselskabers brug af børn og unge til at sælge skirejser til deres skolekammerater. Forbrugerombudsmanden kontaktede herefter brancheorganisationerne Danmarks Rejsebureau Forening og Rejsearrangører i Danmark samt et specifikt rejseselskab.

Sagens omstændigheder

  • Rejseselskabet tilbød elevrepræsentanter en gratis rejse, hvis de kunne hverve et bestemt antal skolekammerater til at deltage på skituren.
  • Forbrugerombudsmanden vurderede, at denne markedsføringsform kunne være i strid med Markedsføringsloven § 1 om god skik og Markedsføringsloven § 8, stk. 1, da den var rettet mod børn og unge.
  • Forbrugerombudsmanden henviste til sin egen vejledning ”Børn, unge og markedsføring”, der fastslår, at erhvervsdrivende som udgangspunkt ikke bør benytte børn og unge i salgs- og markedsføringsøjemed.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden vurderede, at rejseselskabets markedsføringsform, hvor elevrepræsentanter kunne opnå en gratis rejse ved at hverve et vist antal skolekammerater, var problematisk i forhold til Markedsføringsloven § 1 om god skik og Markedsføringsloven § 8, stk. 1. Rejseselskabet afgav herefter et tilsagn om ikke fremover at benytte elever på skoler/gymnasier i markedsføringen af selskabets rejser, herunder at undlade at tildele dem gratis skirejser som belønning for salgsarbejde eller andre former for vennehvervning.

Lignende afgørelser