Reklame for kosttilskud på hjemmeside målrettet børn og unge
Dato
8. november 2010
Afgørelsestype
Etik og almene samfundshensynHelbreds- og sundhedsudsagnMindreårige og aftaler
Fuld sag
Emner
Forbrugerombudsmandens øvrige sager
Lovreferencer
Sagen omhandler markedsføring af kosttilskud på en hjemmeside, der er målrettet børn og unge.
Sagens omstændigheder
- En virksomhed havde reklamer for kosttilskud på en hjemmeside, der var målrettet børn og unge.
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at børn og unge ikke har de nødvendige forudsætninger for at forholde sig kritisk til sådanne produkter.
- Virksomheden oplyste, at det var en fejl, og at det er en del af deres reklamepolitik, at reklamer for kosttilskud ikke må forekomme på netstedet.
- Forbrugerombudsmanden henviste til Markedsføringsloven § 8 om markedsføring målrettet børn og unge, samt Markedsføringsloven § 1 om god markedsføringsskik.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden fandt, at reklame for kosttilskud ikke må forekomme på en hjemmeside, der er målrettet børn og unge, da de ikke har de nødvendige forudsætninger for at forholde sig kritisk til sådanne produkter. Hjemmesiden må heller ikke indeholde links til reklame eller oplysninger om kosttilskud. Virksomheden erkendte fejlen og oplyste, at det er en del af deres reklamepolitik, at reklamer for kosttilskud ikke må forekomme på netstedet.
Lignende afgørelser