Command Palette

Search for a command to run...

Forbrugerombudsmandens vurdering af reklameidentifikation rettet mod børn og unge på sociale medier

Dato

11. september 2014

Afgørelsestype

AftaleindgåelseEtik og almene samfundshensynMindreårige og aftalerOplysningspligterReklamer på sociale medierSociale medier

Fuld sag

Emner

Forhåndsbeskeder

En erhvervsdrivende anmodede om en forhåndsbesked fra Forbrugerombudsmanden vedrørende lovligheden af en potentiel aftale med en 12-årig blogger og bloggerens far. Aftalen omhandlede, at bloggeren, mod en gratis sprogrejse, skulle dele sine oplevelser via videoklip på et socialt medie.

Problemstilling

  • Spørgsmålet var, om en sådan aftale ville overholde markedsføringslovens krav, særligt når markedsføringen er rettet mod børn og unge.

Forbrugerombudsmandens vurdering

  • Forbrugerombudsmanden understregede, at Markedsføringsloven § 8, stk. 1 skærper identifikationskravet, når markedsføringen er rettet mod børn og unge.
  • Det afgørende er, om børnene, der følger bloggen, er klar over, at der er tale om reklame.
  • Forbrugerombudsmanden anførte, at standardformuleringer som "sponsoreret af [den erhvervsdrivende]" eller "sponsoreret indhold" ikke nødvendigvis er tilstrækkelige til at opfylde reklameidentifikationskravet i Markedsføringsloven § 4, når målgruppen er børn og unge.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden vurderede, at den påtænkte markedsføring ville opfylde reklameidentifikationskravet i Markedsføringsloven § 4, hvis den indledende speak til hvert videoklip og overskriften på bloggerens profil på det sociale medie klart og tydeligt indeholdt informationen om, at de videoklip, som bloggeren lagde på sin profil, var betalt af den erhvervsdrivende. Formuleringer som ”sponsoreret af [den erhvervsdrivende]”, ”sponsoreret indhold”, ”[produktet] er betalt af [den erhvervsdrivende]” eller lignende, opfylder ikke reklameidentifikationskravet, når markedsføringen er rettet mod børn og unge.

Lignende afgørelser