Alkoholreklame på internetportal rettet mod unge under 18 år
Dato
30. marts 2009
Afgørelsestype
Alkohol og andre uegnede produkter
Fuld sag
Emner
Indskærpelser
Lovreferencer
Sagen omhandler en anmeldelse til Forbrugerombudsmanden i oktober 2008 vedrørende en internetportal, der primært henvender sig til unge mennesker og indeholder information om festarrangementer på diskoteker og barer.
Sagens omstændigheder
- Anmeldelsen drejede sig om omfattende alkoholreklame på hjemmesiden, der var rettet mod børn og unge under 18 år.
- Alkoholmarkedsføringen fandt sted i forbindelse med diskotekers annoncering for festarrangementer, hvor der blev reklameret for forskellige spiritusmærker og opfordret til druk.
- For at oprette en profil på portalen skulle man være 16 år, men der blev ikke differentieret i markedsføringen af alkohol i forhold til brugernes alder.
- Forbrugerombudsmanden kontaktede selskabet bag portalen og indskærpede reglerne om, at alkoholreklame ikke er tilladt over for børn og unge under 18 år.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden indskærpede over for selskabet bag fest-portalen, at det ikke er tilladt at reklamere for alkohol til børn og unge under 18 år, jf. Markedsføringsloven § 8, stk. 2. Selskabet efterlevede efterfølgende Forbrugerombudsmandens krav om differentiering på hjemmesiden, således at alkoholreklamer ikke vises til brugere under 18 år.
Lignende afgørelser