Command Palette

Search for a command to run...

Alkoholreklame på internetportal rettet mod unge under 18 år

Dato

30. marts 2009

Afgørelsestype

Alkohol og andre uegnede produkter

Fuld sag

Emner

Indskærpelser

Sagen omhandler en anmeldelse til Forbrugerombudsmanden i oktober 2008 vedrørende en internetportal, der primært henvender sig til unge mennesker og indeholder information om festarrangementer på diskoteker og barer.

Sagens omstændigheder

  • Anmeldelsen drejede sig om omfattende alkoholreklame på hjemmesiden, der var rettet mod børn og unge under 18 år.
  • Alkoholmarkedsføringen fandt sted i forbindelse med diskotekers annoncering for festarrangementer, hvor der blev reklameret for forskellige spiritusmærker og opfordret til druk.
  • For at oprette en profil på portalen skulle man være 16 år, men der blev ikke differentieret i markedsføringen af alkohol i forhold til brugernes alder.
  • Forbrugerombudsmanden kontaktede selskabet bag portalen og indskærpede reglerne om, at alkoholreklame ikke er tilladt over for børn og unge under 18 år.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden indskærpede over for selskabet bag fest-portalen, at det ikke er tilladt at reklamere for alkohol til børn og unge under 18 år, jf. Markedsføringsloven § 8, stk. 2. Selskabet efterlevede efterfølgende Forbrugerombudsmandens krav om differentiering på hjemmesiden, således at alkoholreklamer ikke vises til brugere under 18 år.

Lignende afgørelser