Teleselskab dømt for vildledende markedsføring af rabat på tablets og mobiltelefoner
Dato
11. november 2021
Afgørelsestype
OplysningspligterTelefon og bredbåndTelefonsalg
Fuld sag
Emner
Bødevedtagelse udenretlig
Et teleselskab markedsførte rabatter på tablets og mobiltelefoner på sin hjemmeside og Facebook.
Markedsføringens indhold
- Markedsføringen tilbød 500 kr. rabat på tablets og mobiltelefoner.
- Det var ikke umiddelbart synligt, at rabatten var betinget af, at kunden tegnede et abonnement hos teleselskabet.
- Betingelsen om abonnementet blev først oplyst til sidst i bestillingsforløbet.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Forbrugerombudsmanden anså kravet om et abonnement for at være en væsentlig oplysning.
- Denne oplysning skulle have været tydeligt fremhævet allerede ved den første præsentation af tilbuddet.
- Markedsføringen blev derfor betragtet som vildledende.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at teleselskabets markedsføring var vildledende, da den ikke tydeligt oplyste om kravet om abonnement ved køb af tablets og mobiltelefoner med rabat. Markedsføringen var derfor i strid med Markedsføringsloven § 5 og Markedsføringsloven § 6, sammenholdt med Markedsføringsloven § 8. Teleselskabet vedtog efterfølgende et bødeforelæg på 100.000 kr.
Lignende afgørelser