Teleudbyders uanmodede telefoniske henvendelse til Robinsonlisteregistreret forbruger på baggrund af mangelfuldt samtykke
Dato
4. marts 2016
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
En teleudbyder kontaktede en forbruger, der var registreret på Robinsonlisten, telefonisk med henblik på salg af et teleabonnement. Teleudbyderen argumenterede med, at forbrugeren havde givet samtykke til at blive kontaktet telefonisk i forbindelse med deltagelse i en konkurrence.
Forbrugerombudsmandens vurdering
Forbrugerombudsmanden bemærkede, at et gyldigt samtykke skal være afgivet på et informeret og konkretiseret grundlag. Dette indebærer, at forbrugeren skal være fuldt ud klar over, at der gives et samtykke, samt præcis hvad samtykket dækker.
Forbrugerombudsmanden vurderede, at det på baggrund af konkurrencens udformning, herunder opsætningen og indholdet af samtykketeksten, ikke var tilstrækkeligt klart for forbrugeren, at der blev givet samtykke til markedsføring. Det fremgik bl.a. ikke tydeligt af det felt, som forbrugeren skulle afkrydse for at deltage i konkurrencen, at der blev givet samtykke til markedsføring. Desuden var det uklart på konkurrencens forside, hvem forbrugeren kunne forvente at modtage markedsføring fra, hvordan markedsføringen ville foregå, og hvad markedsføringen ville omhandle.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden indskærpede Forbrugeraftalelovens forbud mod uanmodet telefonisk henvendelse over for teleudbyderen. Afgørelsen var begrundet i, at teleudbyderen havde kontaktet en forbruger på Robinsonlisten, og det fremlagte samtykke til telefonisk kontakt ikke var tilstrækkeligt informeret og konkretiseret.
Lignende afgørelser