Uanmodet telefonisk kontakt til andels- og ejerboligforeninger er som udgangspunkt ulovligt
Dato
22. juni 2015
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
En virksomhed anmodede Forbrugerombudsmanden om en forhåndsbesked vedrørende lovligheden af at kontakte formænd eller bestyrelsesmedlemmer i andels- og ejerboligforeninger telefonisk for at tilbyde administration af foreningen.
Sagens baggrund
- Virksomheden ønskede at afklare, om sådanne telefoniske henvendelser ville være i strid med forbuddet mod uanmodet telefonisk kontakt til forbrugere.
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at det afgørende er, om foreningerne kan betragtes som forbrugere i henhold til Forbrugeraftaleloven § 4, stk. 1.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at andels- og ejerboligforeninger som udgangspunkt er at betragte som forbrugere, da de varetager medlemmernes private økonomiske interesser.
- Tilbud om administration af foreningen falder inden for rammerne af foreningens virke som forbruger.
- Der kan dog være undtagelser for større og professionelt drevne foreninger, som ikke anses for forbrugere.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden fastslog, at uanmodet telefonisk kontakt til formænd eller bestyrelsesmedlemmer i andels- og ejerboligforeninger som udgangspunkt er i strid med Forbrugeraftaleloven § 4, stk. 1. Dette skyldes, at disse foreninger typisk anses for at være forbrugere, da de varetager medlemmernes private økonomiske interesser. Dog præciserede Forbrugerombudsmanden, at visse større og professionelt drevne foreninger kan undtages fra denne regel og dermed lovligt kan kontaktes telefonisk.
Lignende afgørelser