Teleselskab idømt bøde for uanmodet telefonisk henvendelse trods påstået samtykke fra leadvirksomhed
Dato
9. august 2019
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
Teleselskabet foretog telefonisk kontakt til forbrugere, idet de mente, at forbrugerne havde givet samtykke til at blive kontaktet telefonisk, da de havde deltaget i konkurrencer udbudt af leadvirksomheder på internettet. Det var en betingelse for at deltage i konkurrencerne, at forbrugerne gav samtykke til at blive ringet op af en række virksomheder. Forbrugerne var dog ikke enige i, at de havde givet samtykke til at blive kontaktet af teleselskabet.
Sagens kerne
- Teleselskabet foretog uanmodet telefonisk henvendelse til forbrugere.
- Teleselskabet mente, at forbrugerne havde givet samtykke via deltagelse i online konkurrencer.
- Forbrugerne bestred, at de havde givet samtykke til at blive kontaktet af teleselskabet.
- Teleselskabet kunne ikke dokumentere, at forbrugerne havde givet samtykke til markedsføringen.
Ifølge Forbrugeraftaleloven § 4, stk. 1 er det ulovligt for bl.a. teleselskaber at rette telefonisk henvendelse til en forbruger med henblik på straks eller senere at indgå en aftale, medmindre forbrugeren har givet sit forudgående samtykke til det.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden politianmeldte teleselskabet for at have foretaget uanmodet telefonisk henvendelse til 19 forbrugere. Teleselskabet blev idømt en bøde på 175.000 kr. for de ulovlige opkald, hvorefter sagen blev afsluttet. Det forhold, at leadvirksomhederne, der havde solgt urigtige oplysninger til teleselskabet, var under konkurs, betød, at der ikke blev rejst tiltale mod disse.
Lignende afgørelser