Command Palette

Search for a command to run...

Forbrugerombudsmandens vurdering af fortrydelsesret for in-ear høretelefoner

Dato

6. juli 2016

Afgørelsestype

Fortrydelse

Fuld sag

Emner

Forhåndsbeskeder

En virksomhed anmodede Forbrugerombudsmanden om en vurdering af, hvorvidt in-ear høretelefoner kan undtages fra fortrydelsesretten, jf. Forbrugeraftaleloven § 18, stk. 2, nr. 5, der omhandler forseglede varer, som af sundhedsbeskyttelses- eller hygiejnemæssige årsager ikke er egnede til at blive returneret, hvis forseglingen er brudt.

Baggrund

  • Forbrugerombudsmanden henviste til Kommissionens vejledning om fortolkning af EU-direktivet om forbrugeraftaler, der nævner madrasser og kosmetiske produkter som eksempler på varer omfattet af undtagelsen.
  • Forbrugerombudsmanden henviste også til Forbrugeraftaleloven § 24, stk. 5 om forbrugerens hæftelse for værdiforringelse, hvis varen er håndteret mere end nødvendigt for at fastslå varens art, egenskaber og funktion.
  • Derudover blev der henvist til Forbrugerombudsmandens notat om forbrugerens hæftelse for værdiforringelse, hvor det fremgår, at værdiforringelsen som udgangspunkt er forskellen mellem salgsprisen og markedsprisen efter returnering.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden kunne ikke vurdere, om in-ear høretelefoner af hygiejnemæssige årsager ikke er egnede til at blive returneret. Derfor kunne Forbrugerombudsmanden heller ikke fastslå, om in-ear høretelefoner specifikt kan undtages fra fortrydelsesretten, hvis forseglingen er blevet brudt, jf. Forbrugeraftaleloven § 18, stk. 2, nr. 5. Da det ikke var muligt at fastslå, hvilke muligheder forbrugere har for at prøve in-ear høretelefoner i fysiske butikker, eller hvad det koster at rengøre in-ear høretelefoner, kunne Forbrugerombudsmanden heller ikke fastslå værdiforringelsen af returnerede in-ear høretelefoner, hvor forseglingen er brudt, jf. Forbrugeraftaleloven § 24, stk. 5.

Lignende afgørelser