Bøde for uanmodet telefonisk kontakt og fremsendelse af ubestilt vare
Dato
7. maj 2019
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Sagen omhandler en virksomheds markedsføringspraksis, der involverede telefonisk kontakt til forbrugere uden samtykke og fremsendelse af en uopfordret pakke med krav om betaling.
Sagens omstændigheder
- Forbrugerombudsmanden modtog klager fra seks forbrugere, der var blevet kontaktet telefonisk af virksomheden med henblik på salg af produkter, uden at de havde givet samtykke.
- En yderligere klage omhandlede, at virksomheden uopfordret havde sendt en pakke med produkter til en forbruger, vedlagt en faktura på 169 kr.
Problemstillinger
- Virksomheden havde ikke dokumentation for samtykke til de telefoniske henvendelser, hvilket er et krav ifølge Forbrugeraftaleloven § 4, stk. 1.
- Fremsendelsen af den uopfordrede pakke blev betragtet som aggressiv markedsføring i strid med Markedsføringsloven § 7 og Markedsføringsloven § 9.
Forbrugerombudsmandens undersøgelser
- Virksomheden kunne ikke bevise, at der forelå samtykke til at ringe til de seks forbrugere.
- Virksomheden kunne heller ikke dokumentere, at den forbruger, der modtog pakken, havde bestilt den.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden afgjorde, at virksomheden havde overtrådt Forbrugeraftaleloven § 4, stk. 1 ved at kontakte forbrugere telefonisk med henblik på salg uden forudgående samtykke. Ligeledes fandt Forbrugerombudsmanden, at virksomheden havde handlet i strid med Markedsføringsloven § 7 og Markedsføringsloven § 9 ved at sende en uopfordret pakke til en forbruger med krav om betaling, hvilket udgør aggressiv markedsføring. Virksomheden vedtog herefter en bøde på 60.000 kr.
Lignende afgørelser