Bøde for uanmodet telefonsalg trods manglende samtykke
Dato
10. august 2020
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
Et elselskab benyttede et call center til at foretage telefonisk markedsføring af deres produkter. Call centeret kontaktede 15 forbrugere, men ingen af disse havde givet samtykke til at blive kontaktet af elselskabet.
Sagens baggrund
- Elselskabet havde hyret call centeret til at indhente samtykker og efterfølgende foretage telefonsalg.
- Call centeret indgik aftale med en leadmægler om at købe samtykker fra leadvirksomheder.
- Det viste sig, at 14 af de 15 forbrugere ikke havde givet samtykke til at blive kontaktet af elselskabet.
- Én forbruger havde tilbagekaldt sit samtykke, men blev alligevel kontaktet.
- Opkaldene var derfor i strid med forbuddet mod uanmodet telefonsalg i Forbrugeraftaleloven § 4.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden har afgjort, at elselskabet, call centeret og leadmægleren hver især skal betale en bøde på 135.000 kr. for overtrædelse af Forbrugeraftaleloven § 4, der forbyder uanmodet telefonisk henvendelse til forbrugere uden forudgående samtykke. Afgørelsen er truffet, da 14 forbrugere blev kontaktet telefonisk af call centeret på vegne af elselskabet, selvom de ikke havde givet samtykke til at blive kontaktet af elselskabet. Derudover blev én forbruger kontaktet, selvom vedkommende havde tilbagekaldt sit samtykke.
Lignende afgørelser