Command Palette

Search for a command to run...

Indskærpelse af spamforbud for uanmodede e-mails om lederkonference

Dato

20. maj 2025

Afgørelsestype

Spam

Fuld sag

Forbrugerombudsmanden modtog 25 klager over uanmodede e-mails, der promoverede en lederkonference. Modtagerne, som blandt andet var erhvervsdrivende, oplyste, at de ikke havde givet samtykke til at modtage henvendelserne.

Sagens omstændigheder

  • E-mailene indeholdt en invitation til en lederkonference og et tilbud om en gratis billet til modtageren og en kollega.
  • Klagerne afviste at have givet forudgående samtykke til at modtage markedsføringsmateriale.

Forbrugerombudsmandens undersøgelse

Forbrugerombudsmanden kontaktede det danske selskab, hvis oplysninger fremgik af konferencens hjemmeside. Det danske selskab henviste til et engelsk selskab som den ansvarlige part for konferencen. Forbrugerombudsmanden vurderede, at begge selskaber var involveret i og ansvarlige for udsendelsen af e-mailene.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden vurderede, at både det danske og det engelske selskab var ansvarlige for udsendelsen af de 25 e-mails. Da der ikke kunne fremvises dokumentation for forudgående samtykke fra modtagerne, konkluderede Forbrugerombudsmanden, at selskaberne i forening havde overtrådt spamforbuddet.

Indskærpelse af spamforbuddet

Forbrugerombudsmanden indskærpede over for begge selskaber, at de skulle overholde reglerne i Markedsføringsloven § 10, stk. 1, som forbyder erhvervsdrivende at rette henvendelse til nogen via elektronisk post med henblik på direkte markedsføring uden forudgående samtykke.

Forbrugerombudsmanden lagde vægt på følgende principper:

  • Anvendelsesområde: Spamforbuddet gælder for henvendelser til alle typer modtagere, herunder både forbrugere, virksomheder og offentlige myndigheder, hvilket fremgår af ordet "nogen".
  • Markedsføringsbegrebet: Forbuddet omfatter enhver form for markedsføring, inklusiv branding og imagemarkedsføring, og ikke kun direkte tilbud.
  • Territorial gyldighed: De danske regler finder anvendelse, når markedsføring via elektronisk post er rettet mod danske modtagere, uanset hvor den afsendende virksomhed er etableret.

Lignende afgørelser