Vildledende markedsføring om CO2-neutralitet: Forbrugerombudsmanden indskærper markedsføringslovens vildledningsforbud
Dato
2. april 2025
Afgørelsestype
Miljømarkedsføring
Fuld sag
Forbrugerombudsmanden behandlede en klage fra Forbrugerrådet Tænk vedrørende en virksomheds markedsføring af et produkt som CO2-neutralt.
Sagens omstændigheder
- Klagen omhandlede udsagn på produktets emballage og et skilt hos en forhandler.
- På emballagen stod: ”Made in a CO2 neutral province in Italy” med en QR-kode til yderligere information.
- På skiltet var udsagnet ”CO2 neutral” fremhævet med en illustration af hænder, der holdt Jorden.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Udsagnene gav det indtryk, at produktet var CO2-neutralt, ikke kun provinsen.
- Markedsføringen gav et fejlagtigt indtryk af produktets reelle klimapåvirkning, da provinsens CO2-neutralitet ikke nødvendigvis afspejlede produktets.
- Det bidrog til vildledningen, at det ikke tydeligt fremgik, at CO2-neutraliteten skyldtes kompensationsordninger.
- Det forhold, at yderligere information var tilgængelig via en QR-kode, ændrede ikke på vurderingen af vildledning, da forbrugerne ikke bør være nødsaget til at foretage yderligere handlinger for at forstå budskabet.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden indskærpede vildledningsforbuddet i Markedsføringsloven § 5 og Markedsføringsloven § 6, sammenholdt med Markedsføringsloven § 8, over for virksomheden. Afgørelsen var begrundet i, at markedsføringen gav forbrugerne et vildledende indtryk af produktets CO2-neutralitet og klimapåvirkning.
Lignende afgørelser