Handelsplatform dømt for mangelfuld oplysning om leveringsomkostninger i strid med markedsføringsloven
Dato
29. oktober 2024
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Forbrugerombudsmanden modtog klager over en handelsplatforms mangelfulde oplysning om leveringsomkostninger ved salg af billetter til sports- og kulturbegivenheder.
Sagens omstændigheder:
- Handelsplatformen oplyste ikke tydeligt om leveringsomkostninger oven i billetprisen.
- I en periode blev oplysningen slet ikke præsenteret samtidig med produkt og pris.
- I en anden periode blev oplysningen vist i en sort bjælke øverst på hjemmesiden, som forsvandt ved scrolling.
- Byretten fandt, at handelsplatformen ikke tilstrækkeligt havde oplyst om leveringsomkostninger og idømte en bøde på to millioner kroner.
- Handelsplatformen ankede dommen til Østre Landsret.
Afgørelse
Østre Landsret stadfæstede byrettens dom om, at handelsplatformen havde tilsidesat sin oplysningspligt efter Markedsføringsloven § 6, stk. 3, 2. pkt., sammenholdt med Markedsføringsloven § 8, stk. 1, ved ikke tilstrækkeligt tydeligt at have oplyst forbrugerne om leveringsgebyret. Landsretten nedsatte dog bøden til 300.000 kr., da de ikke fandt grundlag for at fastsætte bøden efter den bødemodel, som har været gældende siden 1. januar 2022, og anvendte i stedet bødekriterierne fra før lovændringen.
Lignende afgørelser