Vildledende brug af "klimaneutral"-udsagn på emballage
Dato
31. oktober 2024
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Sagen omhandler to virksomheders brug af udsagnet "klimaneutral" på forsiden af deres produkters emballage. Virksomhederne uddybede på emballagens sider og via en QR-kode til deres hjemmesider, hvordan klimaneutraliteten var opnået.
Sagens omstændigheder
- Virksomhederne søgte om forhåndsbesked vedrørende brugen af udsagnet "klimaneutral".
- På tidspunktet for anmodningen forelå der ikke endelig dokumentation for de klimakompenserende tiltag.
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at udsagnet "klimaneutral" generelt er vagt og kræver uddybning for at sikre forbrugernes forståelse.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Udsagnet "klimaneutral" på emballagens forside, uden umiddelbar uddybning, er egnet til at give forbrugerne et fejlagtigt indtryk af, at produktet ikke har nogen CO2-udledning i hele sin livscyklus.
- Supplerende information på emballagens bagside og virksomhedernes hjemmeside er ikke tilstrækkelig til at afhjælpe vildledningen.
- Forbrugerombudsmanden henviste til sin og sine vedrørende brugen af miljømæssige udsagn og CO2-neutralitetsudsagn.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at brugen af udsagnet "klimaneutral" på forsiden af produkternes emballage var vildledende, da forbrugerne ikke samtidig fik en tilstrækkelig forklaring på, hvad der mentes med udsagnet. Dette var i strid med Markedsføringsloven § 5 og Markedsføringsloven § 6, sammenholdt med Markedsføringsloven § 8. Det var ikke tilstrækkeligt, at supplerende information var tilgængelig på emballagens bagside eller virksomhedernes hjemmesider.
Lignende afgørelser