Command Palette

Search for a command to run...

Inkassoselskab anvendte negativ aftalebinding og vildledende betegnelse "gældssanering"

Dato

2. februar 2024

Afgørelsestype

AftalevilkårInkasso

Fuld sag

Emner

Forbrugerombudsmandens øvrige sagerIndskærpelser

Et inkassoselskab ændrede ensidigt afbetalingsaftaler og anvendte vildledende betegnelse.

Sagens omstændigheder

  • Inkassoselskabet havde indgået afbetalingsaftaler med skyldnere, der skulle genforhandles efter to år.
  • Selskabet sendte breve med forslag om øget månedlig ydelse, der ville blive anset som accepteret, medmindre skyldnerne modsatte sig.
  • Skyldnerne modsatte sig ikke, og vilkårene blev ændret uden deres aktive accept.
  • I en anden sag anvendte inkassoselskabet betegnelsen ”gældssanering” i tilbud om delvis eftergivelse af krav.

Forbrugerombudsmandens undersøgelser

  • Forbrugerombudsmanden vurderede, at ensidig ændring af aftaler er i strid med god markedsføringsskik.
  • Det er betænkeligt at ændre vilkår for økonomisk svage skyldnere uden deres accept.
  • Anvendelsen af betegnelsen ”gældssanering” er vildledende, da inkassoselskaber ikke kan træffe afgørelse om gældssanering.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden vurderede, at inkassoselskabet havde handlet i strid med god inkassoskik og god markedsføringsskik, jf. Markedsføringsloven § 3 og Markedsføringsloven § 4, samt Inkassolovens § 9, ved at indgå en ny afbetalingsaftale med skyldnerne uden deres accept af ændringerne. Endvidere blev det indskærpet, at inkassoselskabets brug af betegnelsen ”gældssanering” var i strid med vildledningsforbuddet i Markedsføringsloven § 5 og Markedsføringsloven § 6 sammenholdt med Markedsføringsloven § 8. Det blev ligeledes vurderet, at forholdene var i strid med reglerne om god markedsførings- og erhvervsskik i Markedsføringsloven § 3 og Markedsføringsloven § 4 samt god inkassoskik i Inkassolovens § 9.

Lignende afgørelser