Inkassoselskab anvendte negativ aftalebinding og vildledende betegnelse "gældssanering"
Dato
2. februar 2024
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Et inkassoselskab ændrede ensidigt afbetalingsaftaler og anvendte vildledende betegnelse.
Sagens omstændigheder
- Inkassoselskabet havde indgået afbetalingsaftaler med skyldnere, der skulle genforhandles efter to år.
- Selskabet sendte breve med forslag om øget månedlig ydelse, der ville blive anset som accepteret, medmindre skyldnerne modsatte sig.
- Skyldnerne modsatte sig ikke, og vilkårene blev ændret uden deres aktive accept.
- I en anden sag anvendte inkassoselskabet betegnelsen ”gældssanering” i tilbud om delvis eftergivelse af krav.
Forbrugerombudsmandens undersøgelser
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at ensidig ændring af aftaler er i strid med god markedsføringsskik.
- Det er betænkeligt at ændre vilkår for økonomisk svage skyldnere uden deres accept.
- Anvendelsen af betegnelsen ”gældssanering” er vildledende, da inkassoselskaber ikke kan træffe afgørelse om gældssanering.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at inkassoselskabet havde handlet i strid med god inkassoskik og god markedsføringsskik, jf. Markedsføringsloven § 3 og Markedsføringsloven § 4, samt Inkassolovens § 9, ved at indgå en ny afbetalingsaftale med skyldnerne uden deres accept af ændringerne. Endvidere blev det indskærpet, at inkassoselskabets brug af betegnelsen ”gældssanering” var i strid med vildledningsforbuddet i Markedsføringsloven § 5 og Markedsføringsloven § 6 sammenholdt med Markedsføringsloven § 8. Det blev ligeledes vurderet, at forholdene var i strid med reglerne om god markedsførings- og erhvervsskik i Markedsføringsloven § 3 og Markedsføringsloven § 4 samt god inkassoskik i Inkassolovens § 9.
Lignende afgørelser