Command Palette

Search for a command to run...

Vildledende markedsføring af dieselbil med elbil-symbol

Dato

8. april 2024

Afgørelsestype

Miljømarkedsføring

Fuld sag

Emner

Indskærpelser

En virksomhed markedsførte en af sine taxaer med et grønt stikkontakt-symbol på siden. Da den konkrete taxa var en dieselbil, var det Forbrugerombudsmandens vurdering, at markedsføringen var vildledende.

Sagens baggrund

  • Forbrugerombudsmanden blev opmærksom på markedsføringen via en klage.
  • Virksomheden anvendte et grønt stikkontakt-symbol på siden af en taxa.

Forbrugerombudsmandens vurdering

  • Markedsføringen var egnet til at give forbrugeren det indtryk, at taxaen var en elbil.
  • Da taxaen var en dieselbil, var markedsføringen vildledende.

Virksomhedens forklaring

  • Virksomheden oplyste, at der var tale om en fejl.
  • Symbolet blev alene anvendt på elbiler efterfulgt af teksten ”100 % electric”.
  • Den pågældende taxa var ved en fejl blevet pakket ind i den forkerte folie.
  • Virksomheden ville fjerne symbolet dagen efter modtagelsen af høringsbrevet.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden afsluttede sagen med at indskærpe vildledningsforbuddet i Markedsføringsloven § 5, stk. 1, sammenholdt med Markedsføringsloven § 8, stk. 1, over for virksomheden. Afgørelsen blev truffet, da markedsføringen af en dieselbil med et grønt stikkontakt-symbol gav forbrugerne det vildledende indtryk, at der var tale om en elbil.

Lignende afgørelser