Vildledende markedsføring af dieselbil med elbil-symbol
Dato
8. april 2024
Afgørelsestype
Miljømarkedsføring
Fuld sag
Emner
Indskærpelser
En virksomhed markedsførte en af sine taxaer med et grønt stikkontakt-symbol på siden. Da den konkrete taxa var en dieselbil, var det Forbrugerombudsmandens vurdering, at markedsføringen var vildledende.
Sagens baggrund
- Forbrugerombudsmanden blev opmærksom på markedsføringen via en klage.
- Virksomheden anvendte et grønt stikkontakt-symbol på siden af en taxa.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Markedsføringen var egnet til at give forbrugeren det indtryk, at taxaen var en elbil.
- Da taxaen var en dieselbil, var markedsføringen vildledende.
Virksomhedens forklaring
- Virksomheden oplyste, at der var tale om en fejl.
- Symbolet blev alene anvendt på elbiler efterfulgt af teksten ”100 % electric”.
- Den pågældende taxa var ved en fejl blevet pakket ind i den forkerte folie.
- Virksomheden ville fjerne symbolet dagen efter modtagelsen af høringsbrevet.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden afsluttede sagen med at indskærpe vildledningsforbuddet i Markedsføringsloven § 5, stk. 1, sammenholdt med Markedsføringsloven § 8, stk. 1, over for virksomheden. Afgørelsen blev truffet, da markedsføringen af en dieselbil med et grønt stikkontakt-symbol gav forbrugerne det vildledende indtryk, at der var tale om en elbil.
Lignende afgørelser