Command Palette

Search for a command to run...

Webbutik kritiseres for at trække penge før levering i strid med markedsføringsloven

Dato

26. marts 2024

Afgørelsestype

Forudbetalinger

Fuld sag

Emner

Forbrugerombudsmandens øvrige sager

Sagen omhandler klager over en webbutik, der trak penge fra forbrugernes konti, før de bestilte varer var afsendt. Derudover omhandlede en klage et køb i en fysisk forretning, hvor der blev trukket penge for en vare, der ikke var på lager.

Sagens omstændigheder:

  • To klager omhandlede webbutikken, hvor penge blev trukket uden afsendelse af varer.
  • En klage omhandlede en fysisk forretning, hvor der blev trukket penge for en vare, der ikke kunne udleveres.
  • Virksomheden forklarede, at forudbetalingerne skyldtes systemtekniske og manuelle fejl.

Forbrugerombudsmandens vurdering:

  • Betaling skal som udgangspunkt ske ved levering, jf. købelovens samtidighedsgrundsætning.
  • Fravigelse af samtidighedsgrundsætningen kræver aftale og en saglig, rimelig grund.
  • Forbrugerombudsmanden vurderede, at der ikke var indgået aftale om forudbetaling.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden konkluderede, at webbutikken havde handlet i strid med Markedsføringsloven § 3 og Markedsføringsloven § 4 om god markedsførings- og erhvervsskik. Dette skyldtes, at virksomheden uhjemlet havde trukket penge fra forbrugernes konti, da betaling som udgangspunkt skal ske ved levering, jf. købelovens samtidighedsgrundsætning. Da der ikke var indgået aftale om forudbetaling, og der heller ikke forelå en saglig og rimelig grund til at fravige samtidighedsgrundsætningen, var virksomhedens praksis i strid med god markedsførings- og erhvervsskik. Forbrugerombudsmanden gjorde desuden opmærksom på, at samtidighedsgrundsætningen også gælder ved salg i fysiske forretninger.

Lignende afgørelser