Command Palette

Search for a command to run...

Vildledende markedsføring af drikkevand med "100 % genbrugsplast"

Dato

16. februar 2024

Afgørelsestype

MiljømarkedsføringVildledning

Fuld sag

Emner

Indskærpelser

Forbrugerombudsmanden behandlede en sag om en virksomheds markedsføring af drikkevand på flaske, hvor emballagen var mærket med "100 % genbrugsplast". Virksomheden fremhævede også på sin hjemmeside, at genbrugsplast reducerer CO2-udledningen.

Forbrugerombudsmandens vurdering

Forbrugerombudsmanden vurderede, at markedsføringen var vildledende, da:

  • Udsagnet "100 % genbrugsplast" gav forbrugerne det fejlagtige indtryk, at flaskerne var skyllet og genbrugt, mens de i virkeligheden var lavet af genanvendt plast (omsmeltet plast).
  • Markedsføringen var egnet til at give forbrugerne et vildledende indtryk af flaskernes miljøbelastning, da genanvendt plast har en højere miljøbelastning end genbrugt plast.
  • Udsagnet om CO2-reduktion var vildledende, da det ikke var relevant at sammenligne virksomhedens flasker med nye plastikflasker, da mange plastikflasker på markedet indgår i et retursystem og ikke er lavet af 100 % ny plastik.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden indskærpede vildledningsforbuddet i Markedsføringsloven § 5, sammenholdt med Markedsføringsloven § 8, overfor virksomheden. Efter Forbrugerombudsmandens henvendelse ændrede virksomheden sin markedsføring.

Lignende afgørelser