Vildledende markedsføring af drikkevand med "100 % genbrugsplast"
Dato
16. februar 2024
Afgørelsestype
MiljømarkedsføringVildledning
Fuld sag
Emner
Indskærpelser
Lovreferencer
Forbrugerombudsmanden behandlede en sag om en virksomheds markedsføring af drikkevand på flaske, hvor emballagen var mærket med "100 % genbrugsplast". Virksomheden fremhævede også på sin hjemmeside, at genbrugsplast reducerer CO2-udledningen.
Forbrugerombudsmandens vurdering
Forbrugerombudsmanden vurderede, at markedsføringen var vildledende, da:
- Udsagnet "100 % genbrugsplast" gav forbrugerne det fejlagtige indtryk, at flaskerne var skyllet og genbrugt, mens de i virkeligheden var lavet af genanvendt plast (omsmeltet plast).
- Markedsføringen var egnet til at give forbrugerne et vildledende indtryk af flaskernes miljøbelastning, da genanvendt plast har en højere miljøbelastning end genbrugt plast.
- Udsagnet om CO2-reduktion var vildledende, da det ikke var relevant at sammenligne virksomhedens flasker med nye plastikflasker, da mange plastikflasker på markedet indgår i et retursystem og ikke er lavet af 100 % ny plastik.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden indskærpede vildledningsforbuddet i Markedsføringsloven § 5, sammenholdt med Markedsføringsloven § 8, overfor virksomheden. Efter Forbrugerombudsmandens henvendelse ændrede virksomheden sin markedsføring.
Lignende afgørelser