Command Palette

Search for a command to run...

Forbrugerombudsmandens vurdering af anprisninger om "PFAS-fri" og "ikke tilsat PFAS" i markedsføring af køkkenredskaber

Dato

21. februar 2024

Afgørelsestype

MiljømarkedsføringMiljø- og klimaudsagnVildledning

Fuld sag

Emner

Forhåndsbeskeder

En virksomhed anmodede Forbrugerombudsmanden om en vurdering af lovligheden ved at bruge anprisningerne ”PFAS-fri” og ”ikke tilsat PFAS” i markedsføringen af forskellige køkkenredskaber.

Sagens baggrund

  • Virksomheden ønskede at markedsføre sine produkter med fokus på fraværet af PFAS-stoffer.
  • Forbrugerombudsmanden blev anmodet om at vurdere, om brugen af disse anprisninger var i overensstemmelse med markedsføringsloven.

Forbrugerombudsmandens vurdering

  • Forbrugerombudsmanden undersøgte, under hvilke betingelser anprisningerne ”PFAS-fri” og ”ikke tilsat PFAS” kunne anvendes.
  • Vurderingen omfattede overvejelser om detektionsgrænser, dokumentation for fravær af PFAS i produktionskæden, og helhedsindtrykket af markedsføringen.
  • Der blev også lagt vægt på, om fremhævelsen af fraværet af PFAS gav et vildledende indtryk af en miljømæssig fordel, hvis det var almindeligt for tilsvarende produkter.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden vurderede, at det ikke vil være i strid med Markedsføringsloven at markedsføre et produkt som ”PFAS-fri” eller lignende, hvis PFAS findes i en koncentration, der er lavere end detektionsgrænsen for den mest anerkendte og følsomme målestandard. Dette gælder under forudsætning af, at virksomheden ikke har viden om, at produktet indeholder PFAS i en mængde, der ikke kan spores.

Det er ligeledes Forbrugerombudsmandens vurdering, at det ikke vil være i strid med Markedsføringsloven at markedsføre et produkt som ”ikke tilsat PFAS” eller lignende, hvis der er dokumentation for, at der intet sted i produktionskæden er anvendt PFAS, og det i umiddelbar nærhed til anprisningen fremgår, at produktet kan indeholde PFAS.

Forbrugerombudsmanden udtalte dog, at det vil være vildledende og dermed i strid med Markedsføringsloven § 5 og Markedsføringsloven § 6 sammenholdt med Markedsføringsloven § 8 at fremhæve egenskaben ”PFAS-fri” eller ”ikke tilsat PFAS” som en (miljø)fordel, hvis produktets materiale og/eller belægning almindeligvis ikke indeholder eller tilsættes PFAS. Det samme gælder, hvis tilsvarende produkter almindeligvis heller ikke indeholder eller er tilsat PFAS.

Forbrugerombudsmanden anførte desuden, at markedsføringen skal vurderes ud fra det helhedsindtryk, den giver forbrugeren, og at virkemidler som blade og grøn farve kan have betydning for, om markedsføringen er vildledende. Dokumentationskravet i Markedsføringsloven § 13 skal overholdes.

Lignende afgørelser