Afvisning af klage over erhvervsaftale om ellevering - GNPower Danmark ⅍
Sagen omhandler, hvorvidt en aftale om levering af el, indgået via telefonsalg, skal betragtes som en privat- eller erhvervsaftale, og om Ankenævnet på Energiområdet er kompetent til at behandle klagen.
Sagens baggrund
Den 19. oktober 2017 blev forbrugeren kontaktet telefonisk af energiselskabet GNPower Danmark A/s med henblik på at indgå en aftale om levering af el til hendes erhvervsvirksomhed. Der blev efterfølgende indgået en aftale.
Parternes påstande
Forbrugeren kontaktede efterfølgende energiselskabet med et ønske om at ophæve aftalen. Selskabet afviste dette og oplyste, at der var tale om en bindende erhvervsaftale med en varighed på tre år. Selskabet meddelte, at en eventuel ophævelse af aftalen før tid ville medføre et gebyr på 3.000 kr. Forbrugeren indbragte herefter sagen for Ankenævnet.
Ankenævnet afviser at behandle klagen, da nævnet ikke er kompetent.
Begrundelse for afgørelsen
Ankenævnet har vurderet sin kompetence i henhold til Ankenævnets vedtægter § 2, stk. 6, som fastslår, at nævnet kan behandle klager fra energiforbrugende erhvervsvirksomheder, hvis klagen ikke adskiller sig væsentligt fra en klage vedrørende et privat kundeforhold.
Nævnet konstaterer, at forbrugeren har en registreret virksomhed med CVR-nummer på den pågældende installationsadresse. Desuden fremgår det af den optagede telefonsamtale samt af ordrebekræftelsen, at aftalen om levering af el er oprettet som en erhvervsaftale. Energiselskabet gjorde under telefonsamtalen forbrugeren opmærksom på dette to gange.
På denne baggrund finder nævnet, at forudsætningen i vedtægterne for at behandle sagen ikke er opfyldt, da klagen adskiller sig væsentligt fra et privat kundeforhold. Derfor anser nævnet sig ikke for kompetent til at behandle sagen.
Klagegebyret på 160 kr. inkl. moms tilbagebetales til forbrugeren. Energiselskabet skal ikke betale sagsomkostninger.
Lignende afgørelser