Slettelse fra momsregisteret ved systematisk manglende overholdelse af momsforpligtelser
Dato
2. april 2025
Udsteder
Domstolen
Land
Bulgarien
Dommer
Europa-Kommissionen, EU’s institutioner og organer
Dokument
Nøgleord
Sagen omhandler en anmodning om præjudiciel afgørelse fra Administrativen sad Veliko Tarnovo (Bulgarien) vedrørende fortolkningen af momsdirektivet (2006/112/EF) og proportionalitetsprincippet.
Cityland EOOD, et bulgarsk selskab, anfægtede Direktor na Direktsia »Obzjalvane i danatjno-osiguritelna praktika« – Veliko Tarnovos (Direktor) afgørelse om at slette selskabet fra momsregistret på grund af systematisk manglende overholdelse af skatte- og afgiftsmæssige forpligtelser.
De bulgarske skattemyndigheder begrundede slettelsen med, at Cityland havde undladt at betale moms for flere afgiftsperioder. Cityland anførte, at den skyldige moms vedrørte fakturaer udstedt til et andet selskab, som var genstand for en retssag.
Den forelæggende ret stillede spørgsmål om, hvorvidt den bulgarske lovgivning, der tillader slettelse fra momsregistret ved formelle overtrædelser uden hensyntagen til overtrædelsens art eller andre subjektive omstændigheder, er forenelig med EU-retten.
Centrale spørgsmål
- Er national lovgivning, der tillader slettelse fra momsregistret ved systematiske overtrædelser, i overensstemmelse med momsdirektivets artikel 213 og 273 samt proportionalitetsprincippet?
- Kan en afgiftspligtig person udelukkes fra momssystemet alene på grund af formelle lovovertrædelser, uden hensyntagen til tidspunktet for overtrædelsen, overtrædelsens art, personens øvrige adfærd eller andre subjektive omstændigheder?
- Er det proportionalt at opkræve morarenter for forsinket betaling af moms samtidig med at udelukke virksomheden fra momssystemet, uden en vurdering af virksomhedens aktiviteter og adfærd som afgiftspligtig person?
Afgørelse
Domstolen fastslår, at momsdirektivets artikel 213, stk. 1, og artikel 273 samt retssikkerhedsprincippet og proportionalitetsprincippet skal fortolkes således, at de er til hinder for en national lovgivning, der tillader skatte- og afgiftsmyndighederne at slette en afgiftspligtig person fra momsregistret alene på baggrund af tilsidesættelse af momsforpligtelser, uden en nærmere undersøgelse af overtrædelsernes karakter og den afgiftspligtiges adfærd.
Domstolen understreger, at en sådan slettelse, uden en grundig undersøgelse, ikke kan anses for en proportional sanktion. Den fremhæver vigtigheden af momsregistreringsnummeret for at bevise en virksomheds afgiftsmæssige status og sikre transaktionernes gyldighed. Uden et gyldigt momsregistreringsnummer kan købere og modtagere af ydelser ikke være sikre på deres ret til at fradrage indgående moms, hvilket kan afskrække dem fra at handle med den pågældende virksomhed.
Domstolen bemærker også, at en sådan praksis kan tvinge virksomheden til at ophøre med sine aktiviteter, hvilket svarer til et midlertidigt eller permanent forbud mod at udøve virksomheden. Derfor skal en sanktion af denne karakter være underlagt en grundig undersøgelse af overtrædelsernes art og grovhed for at sikre proportionalitet.
Retlige Principper
- Proportionalitetsprincippet: Medlemsstaterne skal sikre, at sanktioner for overtrædelser af momsreglerne er proportionale med overtrædelsens art og grovhed.
- Retssikkerhedsprincippet: Den afgiftspligtiges situation skal være klar og forudsigelig, således at rettigheder og forpligtelser ikke konstant kan anfægtes.
- Princippet om god forvaltning: Skatte- og afgiftsmyndighederne skal foretage en omhyggelig og upartisk undersøgelse af alle relevante forhold, før der træffes afgørelse.
- Effektivitetsprincippet: Sanktioner skal være effektive og afskrækkende for at bekæmpe overtrædelser af momsreglerne og beskytte EU's finansielle interesser.
- Harmonisering af momsregler: EU's momsdirektiv tilsigter at harmonisere momsreglerne for at sikre et velfungerende indre marked.
- Medlemsstaternes skønsmargen: Medlemsstaterne har en vis skønsmargen ved fastlæggelsen af foranstaltninger til at sikre korrekt opkrævning af moms og undgå svig, men denne skønsmargen er ikke ubegrænset og skal udøves under overholdelse af EU-retten.
Lignende afgørelser