Command Palette

Search for a command to run...

Momsfradrag og Præklusion: COVID-19's Indflydelse på Fristoverholdelse

Dato

11. september 2024

Udsteder

Domstolen

Land

Bulgarien

Dommer

EU-medlemsstater, Europa-Kommissionen, EU’s institutioner og organer, Spanien

Dokument

Nøgleord

Momsfradrag Præklusionsfrist COVID-19 Momsneutralitet Ækvivalensprincippet Effektivitetsprincippet Berigtigelse Indgående moms Afgiftsperiode Skattemyndigheder Momsregistrering

Sagen omhandler NARE-BG's tvist med de bulgarske skattemyndigheder vedrørende fradrag for indgående moms. NARE-BG, et selskab der køber grunde til ejendomsudvikling, søgte at fradrage moms fra fakturaer modtaget før selskabets momsregistrering.

Selskabet blev momsregistreret i november 2019. På grund af COVID-19 pandemien og sygdom hos bogholderen, blev fradraget for de pågældende fakturaer først angivet i december 2020, efter udløbet af den 12-måneders frist fastsat i den bulgarske momslov.

Skattemyndighederne afviste fradraget med henvisning til overskridelse af fristen. NARE-BG argumenterede for, at COVID-19-situationen og principperne om momsens neutralitet, ækvivalens og effektivitet burde tillade fradraget.

Den forelæggende ret stillede spørgsmål om, hvorvidt den nationale præklusionsfrist var forenelig med EU-retten under de givne omstændigheder, og om muligheden for at berigtige momsangivelser kunne tilsidesætte fristoverskridelsen.

Domstolen skulle vurdere, om momsdirektivet og de generelle EU-retlige principper tillader, at en national regel nægter fradrag for indgående moms, når fristen er overskredet, selvom overskridelsen skyldes omstændigheder relateret til COVID-19-pandemien.

Afgørelse

Domstolen fastslår, at momsdirektivets artikel 184 sammenholdt med artikel 186, samt ækvivalensprincippet, effektivitetsprincippet og princippet om momsens neutralitet, ikke er til hinder for national lovgivning og administrativ praksis, der nægter en afgiftspligtig person fradragsret for indgående moms betalt før momsregistrering, hvis anmodningen fremsættes efter udløbet af den nationale præklusionsfrist, selvom der under COVID-19-pandemien blev forlænget frister for visse skatter uden at inkludere moms.

Domstolen begrunder afgørelsen med:

  • Fradragsretten er et grundlæggende princip, men underlagt visse betingelser.
  • Muligheden for ubegrænset fradragsret ville stride mod retssikkerhedsprincippet.
  • En præklusionsfrist er ikke uforenelig med EU-retten, forudsat at den overholder ækvivalens- og effektivitetsprincipperne.
  • Direkte og indirekte skatter er forskellige og ikke sammenlignelige i forhold til ækvivalensprincippet.
  • En 12-måneders præklusionsfrist er ikke urimelig, selv under COVID-19-pandemien.
  • Reguleringsmekanismen i momsdirektivet finder ikke anvendelse, når fradragsretten er fortabt på grund af overskredet præklusionsfrist.
  • Princippet om momsens neutralitet kan ikke tilsidesætte en overskreden præklusionsfrist.

Retlige Principper

  • Fradragsret for moms: Et grundlæggende princip i EU's momssystem, der sikrer neutralitet i beskatningen af økonomisk virksomhed.
  • Retssikkerhedsprincippet: Kræver klare og forudsigelige regler, så afgiftspligtige personer ikke oplever tidsubegrænsede usikkerheder.
  • Ækvivalensprincippet: Nationale regler skal behandle EU-rettigheder mindst lige så gunstigt som tilsvarende nationale rettigheder.
  • Effektivitetsprincippet: Nationale regler må ikke gøre det praktisk umuligt eller uforholdsmæssigt vanskeligt at udøve rettigheder efter EU-retten.
  • Momsens neutralitet: Sikrer, at momssystemet ikke påvirker konkurrencen eller økonomiske beslutninger.
  • Præklusionsfrist: En tidsfrist for at udøve en rettighed, hvorefter retten fortabes.
  • Reguleringsmekanisme: Muligheden for at korrigere tidligere momsangivelser, men kun hvis fradragsretten eksisterer.

Lignende afgørelser