Fortolkning af REACH-forordningen: Definition af importør og anvendelsesområde ved toldoplag
Dato
10. april 2024
Udsteder
Domstolen
Land
Belgien
Dommer
Europa-Kommissionen, EU’s institutioner og organer, EU-medlemsstater, Belgien
Dokument
Nøgleord
Sagen omhandler en tvist mellem FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de voedselketen & Leefmilieu (SPF Folkesundhed) og Triferto Belgium NV vedrørende en bøde pålagt Triferto for manglende registrering af et stof (urinstof) i henhold til REACH-forordningen.
Triferto havde bestilt urinstof fra en leverandør i Singapore, og Belor-Eurofert Gmbh havde fysisk indført stoffet i EU og oplagret det på et toldoplag i Gent. SPF Folkesundhed mente, at Triferto var ansvarlig for registreringen som importør, mens Triferto hævdede, at Belor var ansvarlig, da de havde foretaget den fysiske indførsel.
Den forelæggende ret stillede spørgsmål om fortolkningen af begrebet "importør" i REACH-forordningen og om, hvorvidt stoffet var undtaget fra forordningens anvendelsesområde, mens det var oplagret på et toldoplag.
Domstolen fastslår, at toldoplag ikke er omfattet af undtagelsen i artikel 2, stk. 1, litra b), og at stoffet derfor er omfattet af REACH-forordningen fra det tidspunkt, hvor det fysisk indføres i Unionens toldområde. Domstolen præciserer dog, at en køber ikke er forpligtet til at registrere stoffet, hvis en anden person i Unionen har påtaget sig importansvaret og har foretaget registreringen, medmindre der er tegn på omgåelse af registreringsforpligtelserne.
Afgørelse
Domstolen fastslår:
- Artikel 2, stk. 1, litra b), i REACH-forordningen skal fortolkes således, at undtagelsen fra forordningens anvendelsesområde kun gælder for stoffer under toldkontrol, der ikke er genstand for behandling eller forarbejdning, og som er omfattet af de specifikke situationer, der er nævnt i bestemmelsen.
- Artikel 3, nr. 10) og 11), i REACH-forordningen skal fortolkes således, at en køber af mere end et ton af et stof omfattet af forordningen, ikke er forpligtet til at registrere stoffet, hvis en anden person i Unionen har påtaget sig ansvaret for importen og har foretaget registreringen, forudsat at der ikke er tegn på omgåelse af registreringsmekanismen.
Retlige Principper
- REACH-forordningens anvendelsesområde: Domstolen præciserer, at undtagelsen i artikel 2, stk. 1, litra b), kun gælder, når stoffet er under toldkontrol, ikke behandles eller forarbejdes, og er omfattet af specifikke situationer som midlertidig oplagring, frizone eller transit.
- Definition af importør: Domstolen bekræfter, at en køber ikke er forpligtet til at registrere et stof, hvis en anden person i Unionen har påtaget sig importansvaret og registreret stoffet, medmindre der er tegn på omgåelse af registreringsforpligtelserne.
- Registreringsforpligtelsens formål: Domstolen understreger, at formålet med registreringsforpligtelsen er at sikre, at der er tilstrækkelig information om stoffets risici, og at kun én fuldstændig registrering er nødvendig for at opfylde dette formål.
- God tro: Domstolen fremhæver, at importører skal sikre sig, at den person, der har ansvaret for registreringen, har den nødvendige viden og kapacitet til at opfylde forpligtelserne i REACH-forordningen.
Lignende afgørelser