Fortolkning af reglerne om producentorganisationer inden for sukkersektoren
Dato
14. juni 2023
Udsteder
Domstolen
Land
Frankrig
Dommer
EU’s institutioner og organer, Europa-Kommissionen, Frankrig, EU-medlemsstater
Dokument
Nøgleord
Sagen omhandler en anmodning om præjudiciel afgørelse fra Conseil d’État (Frankrig) vedrørende fortolkningen af artikel 153 i forordning (EU) nr. 1308/2013 om den fælles markedsordning for landbrugsprodukter. Sagen er anlagt af Saint-Louis Sucre mod Premier ministre, ministre de l’Agriculture et de l’Alimentation og SICA des betteraviers d’Étrépagny (SICA) vedrørende anerkendelse af SICA som producentorganisation inden for sukkersektoren.
Saint-Louis Sucre anførte, at:
- SICA ikke overholdt kravet om, at medlemmer kun må være medlem af én producentorganisation, da visse medlemmer også var medlemmer af en anden producentorganisation.
- Producenterne i SICA ikke havde tilstrækkelig demokratisk kontrol over organisationen, da visse medlemmer var kontrolleret af Confédération générale des planteurs de betteraves (CGB).
De præjudicielle spørgsmål drejer sig om:
- Hvorvidt kravet om medlemskab af kun én producentorganisation udelukkende gælder for tilsluttede producenter.
- Hvorvidt vurderingen af demokratisk kontrol skal omfatte andre forbindelser end kapitalbesiddelse, og om det er tilstrækkeligt, at de tilsluttede producenter har flertallet af stemmerne.
Afgørelse
Domstolen fastslog:
- Artikel 153, stk. 1, litra b), i forordning nr. 1308/2013 skal fortolkes således, at kravet om medlemskab af kun én producentorganisation udelukkende omfatter de medlemmer af denne, der er producenter.
- Artikel 153, stk. 2, litra c), i forordning nr. 1308/2013 skal fortolkes således, at den nationale myndighed, der er ansvarlig for anerkendelsen af en producentorganisation, med henblik på at afgøre, om dennes vedtægter indeholder regler, der gør det muligt for de tilsluttede producenter at føre demokratisk kontrol med producentorganisationen og dens beslutninger, skal:
- Undersøge, om én person kontrollerer visse medlemmer af producentorganisationen, idet der ikke blot tages hensyn til den omstændighed, at denne person ejer en andel af de nævnte medlemmers selskabskapital, men ligeledes til, at denne person har andre former for forbindelser med dem, såsom, for så vidt angår ikke-producentmedlemmer, disses medlemskab af den samme faglige sammenslutning eller, for så vidt angår producentmedlemmer, disses udøvelse af ledelsesansvar inden for en sådan sammenslutning.
- Endvidere undersøge – efter at have kontrolleret, at producentmedlemmerne i producentorganisationen råder over flertallet af stemmerne på organisationens generalforsamling – om et eller flere ikke-producentmedlemmer, henset til fordelingen af stemmerne mellem de medlemmer, der ikke kontrolleres af andre personer, på grund af en afgørende indflydelse, som de herved kan udøve, er i stand til kontrollere de beslutninger, som producentorganisationen træffer, selv uden flertal.
Retlige principper
Domstolen fremhævede følgende retlige principper:
- Fortolkning af EU-ret: Ved uoverensstemmelser mellem sprogversioner af en EU-retsakt skal bestemmelsen fortolkes på baggrund af den almindelige opbygning og formålet med det regelsæt, den indgår i.
- Demokratisk kontrol i producentorganisationer: Artikel 153, stk. 2, litra c), i forordning nr. 1308/2013 kræver, at producentorganisationers vedtægter sikrer, at de tilsluttede producenter kan føre demokratisk kontrol med organisationen og dens beslutninger. Dette indebærer, at vedtægterne skal udelukke, at kontrollen kan udøves af medlemmer, der ikke er producenter.
- Formålet med producentorganisationer: Oprettelsen af producentorganisationer har til formål at styrke producenternes stilling i fødevarekæden. Dette formål ville blive undermineret, hvis beslutningsprocessen prioriterede andre interesser end producenternes.
- National myndigheds undersøgelsespligt: Den nationale myndighed, der er ansvarlig for anerkendelse af en producentorganisation, skal undersøge ethvert forhold, der kan indikere, at betingelserne for demokratisk kontrol reelt ikke er opfyldt. Dette omfatter kontrol af, om visse medlemmer kontrolleres af en anden person, og om dette hindrer producentmedlemmerne i at føre demokratisk kontrol.
Lignende afgørelser