Fortolkning af punktafgiftsfritagelse for ethanol anvendt i aromastoffer til ikke-alkoholholdige drikkevarer
Dato
21. december 2022
Udsteder
Domstolen
Land
Rumænien
Dommer
Rumænien, EU-medlemsstater, EU’s institutioner og organer, Irland, Europa-Kommissionen, Polen
Dokument
Nøgleord
Sagen omhandler en anmodning om præjudiciel afgørelse fra Tribunalul Bucureşti (retten i første instans i Bukarest, Rumænien) vedrørende fortolkningen af artikel 27, stk. 1, litra e), i Rådets direktiv 92/83/EØF om harmonisering af punktafgiftsstrukturen for alkohol og alkoholholdige drikkevarer.
Sagen er anlagt af Quadrant Amroq Beverages SRL mod Agenţia Naţională de Administrare Fiscală – Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili (den nationale styrelse for skatter og afgifter – generaldirektorat for store skatteydere, Rumænien) vedrørende godtgørelse af punktafgifter, som selskabet har betalt på ethanol.
De centrale spørgsmål er:
- Om fritagelsen i artikel 27, stk. 1, litra e), omfatter ethanol anvendt til fremstilling af aromastoffer, der anvendes i ikke-alkoholholdige drikkevarer med et alkoholindhold på højst 1,2% vol., eller kun selve ethanolen.
- Om en medlemsstat skal behandle ethanol ens, når det er fritaget for punktafgift i en anden medlemsstat.
- Om en medlemsstat kan kræve, at en bruger er registreret modtager og sælgeren er godkendt oplagshaver for at opnå fritagelse.
Domstolen skal fortolke direktiv 92/83/EØF og proportionalitetsprincippet samt effektivitetsprincippet.
Afgørelse
Domstolen fastslår:
- Artikel 27, stk. 1, litra e), i Rådets direktiv 92/83/EØF skal fortolkes således, at fritagelsen omfatter både ethanol anvendt til fremstilling af aromastoffer, der efterfølgende anvendes i ikke-alkoholholdige drikkevarer med et alkoholindhold på højst 1,2% vol., og ethanol, der allerede er anvendt til fremstilling af sådanne aromastoffer.
- Artikel 27, stk. 1, litra e), i direktiv 92/83 skal fortolkes således, at når ethanol er overgået til forbrug i en medlemsstat, hvor det er fritaget for punktafgift, fordi det er anvendt til at fremstille aromastoffer til ikke-alkoholholdige drikkevarer (højst 1,2% vol.), og efterfølgende markedsføres i en anden medlemsstat, skal sidstnævnte medlemsstat behandle ethanolet på samme måde, forudsat at den første medlemsstat korrekt har anvendt fritagelsen, og der ikke er tegn på svig, unddragelse eller misbrug.
- Artikel 27, stk. 1, litra e), i direktiv 92/83 skal fortolkes således, at den er til hinder for en medlemsstats lovgivning, der betinger fritagelsen for en erhvervsdrivende, der markedsfører varer købt fra en sælger i en anden medlemsstat (hvor varerne er fremstillet, overgået til forbrug og fritaget for punktafgift), af, at den erhvervsdrivende er registreret modtager, og sælgeren er godkendt oplagshaver, medmindre konkrete, objektive og kontrollerbare forhold viser, at disse betingelser er nødvendige for at sikre korrekt anvendelse af fritagelsen og forhindre svig, unddragelse eller misbrug.
Retlige principper
- Harmonisering af punktafgifter: Direktiv 92/83/EØF harmoniserer punktafgiftsstrukturen for alkohol og alkoholholdige drikkevarer.
- Fritagelsesbestemmelser: Artikel 27, stk. 1, litra e), fastlægger en obligatorisk fritagelse for ethanol anvendt til fremstilling af aromastoffer til visse drikkevarer, som medlemsstaterne skal implementere.
- Ensartet anvendelse: Princippet om ensartet anvendelse af EU-retten tilsiger, at en medlemsstats valg vedrørende punktafgift eller fritagelse principielt skal anerkendes af andre medlemsstater.
- Begrænsning af restriktioner: Medlemsstaternes mulighed for at fastsætte betingelser for fritagelser er begrænset af proportionalitetsprincippet og må ikke underminere fritagelsens ubetingede karakter.
- Svig og misbrug: Medlemsstaterne har ret til at træffe foranstaltninger for at forhindre svig, unddragelse eller misbrug, men disse skal være baseret på konkrete, objektive og kontrollerbare forhold.
Lignende afgørelser