Momsfritagelse for vurderingsrapporter om plejebehov: Underleverandørs status og fortolkning af momsdirektivets artikel 132, stk. 1, litra g)
Dato
7. oktober 2020
Udsteder
Domstolen
Land
Tyskland
Dommer
Europa-Kommissionen, Tyskland, EU’s institutioner og organer, EU-medlemsstater
Dokument
Nøgleord
Sagen omhandler en anmodning om præjudiciel afgørelse fra Bundesfinanzhof i Tyskland vedrørende fortolkningen af artikel 132, stk. 1, litra g), i momsdirektivet (2006/112/EF). Spørgsmålet er, om en uafhængig sygeplejerskes udarbejdelse af vurderingsrapporter om plejebehov for en lægetjeneste, der er tilknyttet en plejeforsikringsinstitution, kan fritages for moms.
Finanzamt D (skattemyndigheden) og E (sygeplejersken) er parterne i sagen. E udarbejdede vurderingsrapporter om plejebehov for Medizinischer Dienst der Krankenversicherung Niedersachsen (MDK) i perioden 2012-2014. Skattemyndigheden mente, at disse ydelser ikke var momsfritaget, mens E anførte, at de var fritaget i henhold til momsdirektivets artikel 132, stk. 1, litra g).
Bundesfinanzhof forelagde spørgsmål for EU-Domstolen om, hvorvidt E's virksomhed er omfattet af momsdirektivets artikel 132, stk. 1, litra g), og om betingelserne for at anerkende en erhvervsdrivende som et foretagende af almennyttig karakter er opfyldt, når den pågældende leverer ydelser som underleverandør til et organ, der er anerkendt efter national ret.
Domstolen skulle tage stilling til, om udarbejdelsen af vurderingsrapporter om plejebehov udgør en levering af ydelser med nær tilknytning til social bistand og social sikring, og om en uafhængig sagkyndig kan nægtes anerkendelse som foretagende af almennyttig karakter, selvom vedkommende leverer ydelser som underleverandør, udgifterne indirekte afholdes af plejeforsikringsinstitutionen, og den sagkyndige har mulighed for at indgå en direkte aftale med forsikringsinstitutionen, men ikke har gjort det.
Afgørelse
Domstolen fastslår, at momsdirektivets artikel 132, stk. 1, litra g), skal fortolkes således, at en uafhængig sagkyndigs udarbejdelse af vurderingsrapporter om plejebehov på vegne af lægetjenesten i en plejeforsikringsinstitution udgør en levering af ydelser med nær tilknytning til social bistand og social sikring, forudsat at den er uomgængeligt nødvendig for at sikre en korrekt gennemførelse af transaktioner på dette område.
Domstolen præciserer, at bestemmelsen ikke er til hinder for, at sagkyndige nægtes anerkendelse som foretagende af almennyttig karakter, selvom vedkommende:
- Som underleverandør leverer ydelser vedrørende udarbejdelse af vurderingsrapporter om plejebehov efter anmodning fra den nævnte lægetjeneste.
- Udgifterne til udarbejdelsen af disse rapporter indirekte og med et fast beløb afholdes af den pågældende plejeforsikringsinstitution.
- Sagkyndige i henhold til national ret har mulighed for direkte med denne forsikringsinstitution at indgå en aftale om udarbejdelse af de nævnte rapporter med henblik på at opnå denne anerkendelse, men ikke har gjort brug af denne mulighed.
Retlige Principper
- Momsfritagelse for sociale ydelser: Domstolen bekræfter, at momsdirektivets artikel 132, stk. 1, litra g), har til formål at reducere omkostningerne ved visse tjenesteydelser af almen interesse inden for den sociale sektor.
- Nær tilknytning til social bistand: Domstolen fastslår, at ydelser skal være uomgængeligt nødvendige for udførelsen af transaktioner vedrørende social bistand og social sikring for at være omfattet af fritagelsen.
- Medlemsstaternes skønsbeføjelse: Domstolen anerkender, at medlemsstaterne har en vis skønsbeføjelse ved fastlæggelsen af reglerne for anerkendelse af organer som foretagender af almennyttig karakter, men denne skønsbeføjelse er ikke ubegrænset.
- Betingelser for anerkendelse: Domstolen fremhæver, at de nationale myndigheder skal tage hensyn til flere forhold ved anerkendelsen af den almennyttige karakter, herunder den almene interesse i den afgiftspligtige persons virksomhed, eksistensen af specifikke bestemmelser, og omkostningernes dækning af sygekasser eller andre sociale sikringsorganer.
- Princippet om afgiftsneutralitet: Domstolen understreger, at medlemsstaterne skal overholde princippet om afgiftsneutralitet ved udøvelsen af deres skønsbeføjelse.
Lignende afgørelser